En ny direkteflyging fra Oslo til Kirkenes er godt nytt for mange finnmarkinger. Det vekker likevel frustrasjon at SAS-flyet ikke korresponderer med de lokale flyvningene videre i fylket.
Komplisert kabal
Tormod Sandstø, kommunikasjonsrådgiver i SAS, sier at med nesten 900 avganger hver dag, er det mange faktorer som må klaffe når selskapet legger opp rutenettet for både inn- og utland.
– Vi blir derfor dessverre nødt til å endre Kirkenes-avgangen denne vinteren med ca. en halv time, sier han.
Sandstø sier det er mulig man kan samarbeide med Widerøe om en løsing hvor passasjerer som skal videre fra Vadsø, kan fly om Tromsø.
– Det er bare 35 minutter men vi er klar over at det skaper en dårligere forbindelse i Kirkenes og det er selvfølgelig synd. Så får vi håpe at vi kan få tilbake et bedre tilbud neste sommer.
Frustrerte reisende
Når SAS nå endrer sitt rutetilbud, vil man kunne fly direkte fra Oslo til Kirkenes klokken ti på syv om kvelden.
Men skal du videre til for eksempel Vadsø, blir det vanskelig. Flyet fra Oslo lander etter at Widerøes flyvning til Vadsø, Vardø og Båtsfjord har tatt av. Dette til frustrasjon for de reisende.
– Dette synes jeg er svært uheldig, det er jo veldig dårlig for både private og for folk som jobber i næringslivet. Så dette må de få ordnet på fortest mulig, sier passasjer på Vadsø flyplass, Ove Akselsen frustrert
Lang reisevei
Blant de som reagerer på dette er Vadsøs fungerende ordfører Ragnhild Melleby Aslaksen.
– Widerøe-flyet som går fra Kirkenes til de andre flyplassene går bare rundt 20 minutter før SAS-flyet fra Oslo lander. Hvis SAS kunne fått avgårde flyet sitt litt tidligere og Widerøe kunne ventet litt lengre, ville det jo gått helt fint, sier hun.
Hun forklarer at selv om hun ble glad for at de fikk tilbake vinterruten med direkteflyvninger fra Oslo, så synes hun organiseringen til Widerøe og SAS er for dårlig.
– Det er jo rart at de ikke klarer å få flyene til å gå i riktig rekkefølge. Mange har svært lang reisevei, noe som gjør oss avhengige av at flyene korresponderer
Melleby har sendt henvendelser til begge selskapene, hvor de bes om å se over rutetilbudet og finne en løsning. Det har hun forventninger om at de skal klare.
– Konsekvensene for passasjerene blir jo mye lengre ventetid, men ofte også flere stopp på veien og bytting av fly. Jeg har en sterk oppfordring til selskapene om at de setter seg ned og finner en løsning som funker bedre, avslutter hun.