Det mener sjef i flyselskapet Danish Air Jesper Rungholm.
I dag må staten møte i Oslo tingrett etter at danskene først fikk anbudet, men så ble fratatt flere flyruter i Lofoten.
– Vi er utsatt for noen anbudsprosesser som ikke følger regelverket, og som egentlig bare tjener til det formål å kvalifisere én tilbyder i disse anbudskonkurransene, nemlig Widerøe, sier Rungholm.
Manglet sikkerhetssystem
Det er fremdeles Widerøe som flyr passasjererene mellom Bodø og Narvik, og Bodø og Lofoten. Men det kunne ha vært danskene. De vant nemlig anbudskonkurransen. Men så klagde Widerøe, og samferdelsdepartementet omgjorde beslutningen, fordi Danish Air ikke tilfredsstilte kravene til sikkerhet.
Det handler om innflyvningssystemet Scat 1.
– Vi installerer gjerne det, svarte danskene.
Men de kunne ikke få det på plass på bare åtte uker, som var tiden fra de fikk anbudet til flyvningene skulle starte.
– Så hadde man valgt å gjøre det riktig fra samferdelsdepartementets side, så hadde man skrevet at man er bekjent med at Scat 1-installasjon tar tid, og derfor har man seks eller åtte måneder fra anbudet er blitt tildelt til å installere dette utstyret, sier Rungholm.
– Norge kan ikke fortsette slik
I dag starter rettssaken i Oslo tingrett. Samferdselsdepartementet vil ikke gi intervju før saken starter. Administrerende direktør i Danish Air mener nordmennene, som selv er storeksportører av fisk og sjømat, ikke kan fortsette å stenge ute utenlandske aktører.
– Det det hele går på, er at hvis Norge vil være med å selge sine varer i EU, så må man også åpne opp så EU-operatører kan få lov tilby deres var i Norge, sier Rungholm.