Frykter cruise-død på Svalbard

Cruisenæringen frykter for framtiden hvis det blir innført losplikt på Svalbard på samme måte som på fastlandet.

Cruisebåten M/V Polar Star på vei nordover langs Svalbardkysten

Cruisebåten M/V «Polar Star» på Svalbard er et av skipene som må ha los om bord.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Sammenslutningen Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO) advarer mot innføring av nye losregler på Svalbard .

Et forslag som nå er høring går ut på at alle båter over 70 meter og passasjerfartøy over 24 meter, må fra 2014 ha los dersom de skal ferdes i fjordene på Svalbard.

– Dyrt og omfattende

Unntak fra losplikten gis til mindre passasjerskip som kan få såkalte farledsbevis.

Men cruisenæringen mener kravene til slike farledsbevis er så omfattende at bare 20 prosent av næringen vil innfri kravene. Kravene går blant ut på at man må ha ett års kontinuerlig seilingstid i arktiske farvann.

– Dette blir svært omfattende og kostbart. Cruisenæringen vil ikke kunne klare å forsvare de forhøyede kostnadene. Det blir svært kostbart å ha los om bord hele tiden, og regningen må da belastes passasjerene. Men det vil igjen føre til at billettene blir for dyre for markedet, sier generalsekretær Frigg Jørgensen i AECO til NRK.

Hører på innspillene

Seniorrådgiver Henning Osnes Teigene hos Kystverket forteller at de nå ser på innspillene som har kommet inn på kravet om erfaring.

– Vi må tilpasse dette kravet til de spesielle forholdene på Svalbard. Og dette vil vi fortsette å se på i høringsperioden, sier Osnes Teigene.


En mulighet er å utnytte opplæringsordningen med kadett-farledsbevis. Dersom skipper har farledsbevis kan da de andre navigatørene seile på hans bevis, mens de selv seiler seg opp for å få farledsbevis.

Farledsordningen er den mest aktuelle for ekspedisjons-cruiseskip på under 150 meter. For større cruiseskip, og store lasteskip vil det bli påbud om los.

– Det vil være snakk om de oversjøiske cruiseskipene, som går to til tre dager langs vestkysten av Spitsbergen, og frakteskip som henter kull i Svea, Longyearbyen og Barentsburg, sier Osnes Teigene.

Kan starte allerede i år

Han legger til at han er enig i at los på de små skipene som går rundt hele Spitsbergen ville vært uforholdsmessig dyrt, men at de forstår at AECO vil belyse problemstillingen.

Dersom Kystverket blir ferdige med å behandle forskriften, og får den opp for departementet innen 1. juli, vil forskriften tre i kraft i år.


Ifølge forslaget som er på høring vil Kullseiling til Svea bli lospliktig i år, mens cruiseskip over 150 meter får losplikt fra 2013. Sommersesongen 2014 vil det bli full losplikt.