Båtservice Mandal AS bygger nå om de nye karbonbaserte hurtigbåtene som skal brukes i Troms.
Bakgrunnen er uhellet i midten av mars med den splitter nye hurtigbåten MS «Sollifjell» som plutselig fikk omfattende skrogskader på jomfruturen nordover fra verftet på Sørlandet.
- LES OGSÅ:
Endrer tunnelvegg
Havariet til hurtigbåten skyldtes trolig at en eller flere store bølger slo inn i en vegg i tunneltaket under båten, og nå blir denne veggen endret. Dette gjøres på eget initiativ fra Båtservice Mandal.
– Vi vil flytte veggen, endre vinkelen og forsterke materialet. Det betyr at vi dobler sikkerhetsmarginen i forhold til det båten er godkjent for, sier Tore Prestjord, prosjektleder ved Båtservice Mandal til NRK.
- LES OGSÅ:
Mens den skadde hurtigbåten og de andre nybygde hurtigbåtene av sikkerhetsgrunner holdes tilbake mens Havarikommisjonen undersøker uhellet, betaler Båtservice Mandal store dagbøter til rederiet Veolia Transport Nord som har bestilt hurtigbåtene.
Venter på havarirapport
De nye hurtigbåtene får heller ikke sertifikatene fra sjøfartsdirektoratet før rapporten til Havarikommisjonen er klar.
- LES OGSÅ:
MS «Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som selskapet Veolia Transport Nord har bestilt fra Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø. Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.
Både det danske verftet som har bygd båten, og Båtservice Mandal AS som har utrustet båten,
. Dette avviser kapteinen, som legger skylden på en hardværstest som båten ble utsatt for like før levering.