Hopp til innhold

Butikk bytter navn for å tilpasse seg turister

Næringslivet i Tromsø har begynt å tilpasse seg den store tilstrømmingen av turister. I går byttet Skandinavisk Høyfjellsutstyr navn for å nå ut til flere turister.

NYTT SKILT: Steinar Aarberg hang opp det nye skiltet mandag morgen.

NYTT SKILT: Steinar Aarberg hang opp det nye skiltet over butikken mandag morgen.

Foto: Therese Bergersen / NRK

– Vi håper at navnebyttet gjør at vi når ut til enda flere turister, sier Steinar Aarberg.

Aarberg er økonomiansvarlig i sportsbutikken, som tidligere het Skandinavisk høyfjellsutstyr.

Mandag denne uken ble det nye skiltet hengt opp, og fra nå av går butikken under navnet «City to Summit»​, som på norsk betyr «by til fjell».

Ut av kjeden

Skandinavisk høyfjellsutstyr er en kjede som selger friluftsklær og -utstyr over hele landet. I tillegg til å tiltrekke seg flere turister, ønsker også City to Summit å stå selvstendig, utenfor en kjeden, noe de gjør etter navnebyttet.

Dette skal gjøre det lettere for butikken å rendyrke det sortimentet det er behov for i Tromsø. Ifølge Aarberg går det stort sett i utstyr til toppturer og andre aktiviteter – først og fremst i fjellet.

Rose O'Donnel (f.v.), Doug Craib og Carlene Craib liker det nye, mer forståelige, navnet.

Rose O'Donnel (f.v.), Doug Craib og Carlene Craib liker det nye, mer forståelige, navnet.

Foto: Therese Bergersen / NRK

I dag er omtrent 30 prosent av omsetningen fra turister, men Aarberg håper på en utvikling som gjør at turister vil utgjøre halvparten av omsetningen. Flere av turistene NRK snakket med mener det nye navnet vil gjøre det lettere for engelskspråklige turister å forstå hva som selges i sportsbutikken.

Satser på vinterturisme

Nils Kristian Sørheim Nilsen forteller at det er ønske hos mange bedrifter å tiltrekke seg flere turister. Han er direktør i Næringsforeningen Tromsøregionen, og tror at særlig

Nils Kristian Sørheim Nilsen tror flere bedrifter vil rette seg mot turismen i Tromsø.

Nils Kristian Sørheim Nilsen tror flere bedrifter vil tilpasse seg turister fremover.

Foto: Therese Bergersen / NRK

bedrifter som selger turutstyr i større grad vil rette seg mot engelskspråklige turister.

– Mange turister skal kanskje ikke lenger opp enn midt oppe på øya her, som for en vanlig borger regnes som en liten gåtur. Men for dem er det gjerne en ekstremtur der de må ha tjukke dunjakker og vintersko, sier Nilsen.

Tidligere har man regnet midnattssola som det største trekkplasteret for turismen, men Nilsen mener det er vinterturismen som i dag drar flest turister til Nord-Norge.

Sentrumsløp

Ideen bak navnevalget er et løp butikken arrangerer førstkommende lørdag. Løpet vil gå fra sentrum og opp fjellheisen – derav navnet City to Summit.

MED I TIDEN: Andreas Solvang mener det er viktig å fornye butikken for å henge med i tiden.

MED I TIDEN: Andreas Solvang mener det er viktig å fornye butikken for å henge med i tiden.

Foto: Therese Bergersen / NRK

– Det er ganske populært. Så likte vi navnet og logoen, og bestemte oss for å kalle butikken dette, sier Andreas Solhaug, innkjøpsansvarlig i butikken.