Hopp til innhold

UiT bruker 200.000 kroner på kinoreklame

UiT – Norges arktiske universitet går nye veier for å rekruttere nye studenter, og satser på drahjelp av Bilbo Baggins.

– Kinoreklamen koster oss 200.000 kroner. Dette er bare en liten del av vårt arbeid med å promotere oss utad, sier Kjetil Undseth, rådgiver ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet.

I hele desember skal en 30-sekunders lang reklamevideo vises på kinoer over hele landet. Håpet er at rundt en halv million kinogjengere skal ha sett filmen når året er omme.

Du kan se reklamesnutten i videovinduet øverst i saken.

Vil ha hjelp fra Hobbiten

– Vi ønsker å ha reklamen på kino fordi vi vet at det er en fin måte å nå ut til vår målgruppe, ungdom mellom 15 og 20 år. I tillegg er desember er en stor kinomåned, med flere storfilmer, sier Undseth, og referer til den siste den siste filmen i trilogien om hobbiten Bilbo Baggins, «Hobbiten: Femhærslaget», og «The Hunger Games: Mockingjay part 1»

– Vi prøver å nå folk via de kanalene de bruker. Derfor er vi også aktive på for eksempel Facebook og Twitter. Likevel er det fortsatt arbeidet ute på messer, skolebesøk og annen direktekontakt med potensielle studenter som er det viktigste arbeidet for oss, sier Undseth.

Se Filmpolitiets anmeldelse av «The Hunger Games: Mockingjay part 1»:

Jennifer Lawrence får mer å spille på.

Aldri vært mer populært

Da søkertallene for studieåret 2014/15 ble offentliggjort i april, viste det seg at UiT – Norges arktiske universitet aldri har vært mer populært. Hele 5.637 studenter hadde UiT som førstevalg.

Året før hadde Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Finnmark, studieinstitusjonene som etter fusjonen utgjør UiT – Norges arktiske universitet, totalt 4.978 førstevalgssøkere.

Kinoreklamen er satt sammen av klipp universitetet hadde fra før. Dersom den viser seg å bli en kjempesuksess, utelukker ikke Kjetil Undseth videre satsing på kinoreklame.

– Å lage en ny og mer gjennomført reklamefilm kan være noe vi vurderer når vi skal evaluere arbeidet vårt, men som sagt: Direktekontakt med potensielle studenter vil alltid være det viktigste for oss.