NRK Meny
Normal

– Hadde motoren stoppet, ville bilen blitt en fryseboks

Når det er uvær på fjellet så er det brøytebilsjåførene som er ansvarlige for sikkerheten. Hans Josefsens største frykt er sjåfører som ikke følger reglene for kolonnekjøring.

brøytebil kolonne

Flere bilister velger å ta seg forbi bommen når veier er kolonnekjørt. Farlig, mener brøytebilsjåfører.

Foto: NRK

Hans brøyt

Hans Josefsen kjører brøytebiler på en av landets mest utsatte strekninger.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Å være brøytebilsjåfør i Norge er utfordrende. Ikke bare er de ute i all slags vær, de har også ansvaret for sikkerheten på sine veistrekninger. Ikke alle bilister tar hensyn til dette. Disse bilistene er brøytebilsjåførenes store skrekk.

Brøytebilsjåfør Hans Josefsen har i 7 år kjørt på fjellovergangen Fv. 888 Bekkarfjord – Hopseidet. Fjellovergangen er ofte midlertidig stengt eller kolonnekjørt. De aller fleste bilistene respekterer at bommene er stengt, men Hans Josefsen har flere ganger opplevd at bommene har blitt brutt opp og at biler kjører inn på fjellet utenom kolonnetidene.

Kan gå galt

Sist vinter kunne det gått galt. En bil med tre voksne og et barn på 4 år brøt opp bommen og kjørte mot Bekkarfjord. Et stykke opp på fjellet satte bilen seg fast. Ute var det -17 grader og stiv kuling.

– Det var bare flaks at motoren ikke stoppet. Da hadde bilen fort blitt til en fryseboks, og det kunne gått galt for det lille barnet, sier Hans.


Bilen stod fast i nesten et døgn før Hans og en kollega fant dem. Været hadde løyet, og brøytemannskapene kunne jobbe igjen. Heldigvis fikk Hans øye på bilen i god tid.

– Hadde bilen stått i en sving, kunne det endt med katastrofe, sier han.

Alle ble trygt fraktet ned fra fjellet, men ikke uten etterspill. Sjåføren ble anmeldt og fikk bot. Hans Josefsen er tydelig på hva han mener om slike sjåfører.

– Jeg synes det er respektløst, det er hasard. De setter ikke sitt eget liv særlig høyt når de gjør slike ting.

Får mye kjeft

Det er brøytebilsjåførene som tar avgjørelsen om veiene skal midlertidig stenges, kolonnekjøres eller holdes åpne. Spesielt når veistrekninger stenges eller det blir kolonnekjøring opplever brøytemannskapene å få mye kjeft.

– Man blir kritisert for mye rart. Hadde dem vist bedre og fått litt mer innsikt i det vi holder på med, vært med på jobb og sett forholdene, så tror jeg de hadde spart oss for kritikken, sier Hans.

Det er også brøytebilsjåførene som tar avgjørelsen på hvem de er villige til å ta med i en kolonne. Biler som er for dårlig utstyrt til å takle forholdene blir avvist.

– De som helst ville ha vært fremme i går kan vi ikke høre på eller la bestemme, for her oppe er det vi som har det hele og fulle ansvar. Det er et ansvar først og fremst for folks liv og helse. Det skal man aldri gamble med!

30. desember går den første episoden av NRK sin nye TV-serie Brøyt i vei på NRK 1 klokka 20.25. Serien handler om livet til brøytebilsjåfører på de mest utsatte strekningene i Finnmark.

Dette er brøytesjåførens tips for kolonnejøring:

– Følg anvisningene til brøytemannskapene

– Ha med lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig

– Ta med mat og varm drikke

– Ta med varme klær og vintersko

– Ha på kaldluft på frontruta – se hva som skjer om du ikke gjør det her:

– Bruk tåkelys

– Sett på nødblinken

– Hold «øyekontakt» med bilen foran

– Hold jevn hastighet

– Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu

– Viss du må stoppe eller det er stopp i kolonnen, ikke forlat bilen – det kan være livsfarlig.

Råd for kolonnekjøring