Visesjef David Walker i den britiske luftforsvarsstaben sa på møtet at de jobber med å få tidligere piloter fra 1.skavdron til å forklare seg for granskerne.
Bakgrunnen er spekulasjoner om britiske jagerfly var på ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet utenfor Gamvik i 1982.
Etter flere purringer fra Granskingskommisjonen for Mehamnulykka kom det 16. juni i stand et møte mellom Gregusson og Richard Saue fra kommisjonen, visefeltmarskalk David Walker, saksbehandler Simon Lane, samt den norske ambassadøren i London.
"Noen uker"
- Konklusjonen var at de jobber med saken, at de forsøker å fremskaffe dokumentasjon som måtte finnes, og at de forsøker å få piloter fra 1. Skvadron og andre som måtte ha noen tilknytning til saken, til å forklare seg, sier Gregusson om det to timer lange møtet.
De er lovet svar i løpet av "noen uker", men Gregusson tror ikke det skjer noen avhør før sent i august.
Omstridt turbulens-teori
Twin Otteren fra Widerøe styrtet som følge av at halepartiet separete, men det er altså ikke slått klart fast hvorfor det skjedde. Flyavarikommisjonen konkluderte med at ulykka trolig skjedde som følge av en kombinasjon av uvanlig sterk turbulens kombinert med "uheldig rorbruk".
Men mange vitner har fortalt at de gjorde observasjoner av fremmede jagerfly i området på ulykkestidspunktet, og det har blitt spekulert i om britiske jagerfly som deltok i NATO-øvelsen Alloy Express, kunne ha noen tilknytning til ulykka 11. mars 1982.
Datasimuleringer
De lokale værforholdene rundt havaristedet ulykkesdagen er nå rekonstruert, og 17. juni hadde granskerne møte med Meteororoligisk Institutt, Vector som foretar værsimuleringer, og en representant fra det svenske Forskningsinstituttet om tekniske, meteorologiske spørsmål. Målet er å finne ut hvordan flyet oppførte seg i lufta, og hvordan dette virket inn på konstruksjonen.
Datasimuleringene er i følge Gregusson igang, men ikke fullført. De tekniske beregningene venter han først ferdig til høsten.