Hopp til innhold

Bli med om bord på Hurtigrutens nye stolthet

Hurtigruten prøver å lokke til seg miljøbevisste passasjerer med eksklusive lugarer og muligheten for å ta en svømmetur under nordlyset.

Nye skip
Foto: Hurtigruten

– Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Arbeidet med de to nye Hurtigruteskipene er allerede i gang. Det første skipet skal være klart i 2018, det andre i 2019. Og det er ikke småtterier rederiet har bestilt.

Skipene er designet av Rolls-Royce, og skal ta ned CO₂-utslippet til Hurtigruten. Dette mener Skjeldam er viktig, i og med at skipene skal brukes til Hurtigrutens ekspedisjonsturer i sårbare farvann, blant annet til Svalbard, Antarktis og flere nye destinasjoner.

– Vi gleder oss til å tilby gjestene våre å seile lydløst inn til iskanten i Arktis eller Antarktis, langs breddene av Amazonas, og til kommende spennende destinasjoner, sier Skjeldam.

Nye skip

Seks av ti lugarer på Hurtigrutens to nye ekspedisjonsskip får private balkonger der gjestene.

Foto: Hurtigruten

Det første skipet utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som skal gi en reduksjon i CO₂-utslippet på omtrent 20 prosent. Skip nummer to planlegges utstyrt med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og i sårbare områder.

Skipene har fått navnene MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen». De skal ha tre restauranter hver, og i pressemeldingen skriver selskapet at de ønsker å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme i skipenes innredning og gjesteopplevelser.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark