NRK Meny
Normal

Bilister raser over veisalting

Saltinga av riksvei 94 gjennom Hammerfest har fått bilister til å rase, og starte aksjon mot veisalting. Statens vegvesen forklare saltingen med økt trafikksikkerhet.

Saltinga av riksvei 94 gjennom Hammerfest har fått bilister til å rase. 
Statens vegvesen forklare saltingen med økt trafikksikkerhet. 
Nesten 900 har skrevet under på aksjonen mot salting. 
Det skulle bli bart og trygt i byen. 
Men etter at Statens vegvesen startet å salte i Hammerfest - som eneste stedet i Finnmark, har det kun medført sinte og engstelige bilista.
Misnøyen med saltprosjektet e stor at en egen protestaksjon e satt i gang. At saltet skal være nødvendig for trafikksikkerheta har mange vanskelig for å forstå:
I tillegg e frykten kanskje enda større for at saltet skal ødelegge bilene.
Hos de som har bestemt av rv 94 skal saltes fordi den e så viktig e reaksjonan ikkje uventa
Men han som sitt bak rattet i drosja i Hammerfest føler seg ikke betrygga.

Drosjesjåfør Frode Eriksen er leder i Hammerfest Taxi og er ikke spesielt begeistret for vegvesenets veisalting.

– De salter på dagtid da det gjerne er litt varmere enn på kvelden og natta. For da fryser det til, og det blir såpeglatt, sier drosjesjåfør og daglig leder i Hammerfest Taxi, Frode Eriksen.

Han er en av svært mange bilister som ser seg lei på at det brukes salt på veiene. Saltingen av riksvei 94 gjennom Hammerfest har fått bilistene til å rase og nå har nesten 900 skrevet under på en aksjon mot salting.

LES: Veisalting er kommet for å bli

Skal være trygt

Målet var at det skulle bli bart og trygt i byen, men etter at Statens vegvesen begynte å salte i Hammerfest - som eneste stedet i Finnmark, har det kun medført sinte og engstelige bilista.

Saltet vei i Hammerfest

Saltet vei i Hammerfest.

Foto: Jan Harald Tomassen

– Vi har jo også passasjerer, der enkelte velger å la bilen stå hjemme på grunn av at de er nervøs for å kjøre. Rett og slett fordi det til tider er veldig glatt, sier Eriksen.

Stor misnøye

Misnøyen med saltprosjektet er stor at en egen protestaksjon er satt i gang. At saltet skal være nødvendig for trafikksikkerheta har mange vanskelig for å forstå.

– Hvor var den trafikksikkerheten i fjor, og alle årene før det? Vi har jo bestandig klart oss uten salt, så hvorfor må vi begynne med det nå? spør Trygve Arnesen, en av dem som står bak aksjonen.

Han tror det store engasjementet kommer av at mange frykter for at saltet skal ødelegge bilene.

– Vi har jo over 800 underskrifter nå på den her kampanjen, sier han for å vise hvor stort engasjementet er.

Protesterer mot veisalting i Hammerfest: Trygve Arnesen (t.h) og Bjørn Tore Kistoffersen.

Trygve Arnesen (t.h) og Bjørn Tore Kistoffersen er to av svært mange hammerfestinger som protesterer mot veisalting.

Foto: Jan Harald Tomassen

Vil forhindre ulykke

Hos Statens vegvesen som har bestemt av RV94 skal saltes fordi den er så viktig, er reaksjonene ikke uventet.

– Vegvesenet er veldig klar over de negative konsekvensene av saltbruk. Men kan man forhindre så mye som en dødsulykke med det her, så mener vi at det veier opp for de ulempene, sier seksjonsleder Tor Inge Hellander i Statens Vegvesen.

Drosjeeier Frode Eriksen som sitt bak rattet i drosja i Hammerfest føler seg ikke betrygget av vegvesenet.

– Sånn som det er nå så venter vi bare på den første smellen, som kan bli stygg da, tror han.