NRK Meny
Normal

Bilene står: – Jeg kaller det for delefast

Postens nye leveringstider skaper problemer i distriktene. – Bildelene blir liggende på terminal i dagevis, fortviler verkstedeier.

Pål Rainer Johansen

Bilene står når verkstedet til Pål Rainer Johansen ikke får deler til avtalt tid. Da må de utsette reparasjon.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

– Dette er jo helt håpløst for befolkningen, og vi er satt tilbake i tid, raser Kvæfjord-ordfører Torbjørn Larsen (Ap).

Den lille kommunen i Troms er en av flere småkommuner som har fått nye leveringstider av bedriftspakker, siden april i fjor. Nå leveres pakkene to dager i uka.

– Konsekvensene er at det ikke vil være noe lokalt næringsliv til slutt, for de får ikke rammebetingelser til å drive, sier Larsen.

Pål Rainer Johansen driver et lite bilverksted i samme kommune. Han er frustrert over at Posten ikke får ut pakkene raskere, når det først blir forsinkelser.

Posten

En av Postens sorteringsterminaler.

Foto: Thomas Sørensen / NRK

– De tviholder på leveringstidene tirsdag og torsdag. Det betyr at pakkene blir liggende på de nærmeste terminalene, i påvente av neste faste utkjøringsdag. Da kaller jeg det for delefast, sier Johansen.

– Vi er en liten kommune og må nok innse at vi ikke kan få bedriftspakker hver dag. Men vi har hatt 30–40 forsinkelser siden april, og da går det ut over kundene våre. Når det oppstår forsinkelser må Posten og Bring evne å få ut pakkene raskere.

Leverer privatpost daglig

Samtidig sendes det privatpost daglig til Kvæfjord med postbil. Men ifølge Posten kan denne ikke brukes til å ta med seg bedriftspakker som er forsinket.

John Eckhoff

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier det ikke er lønnsomt med daglig levering av bedriftspakker til enkelte kommuner.

Foto: Ingvill Tandstad / NRK

– Post og pakker går med ulike biler, så her er det helt forskjellige ruter, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

– Vi har et visst antall mennesker, et visst antall biler og et visst antall ruter. Men 30–40 forsinkelser er vi ikke fornøyd med, og vi må se om vi kan forbedre oss.

På grunn av konkurransehensyn vil ikke Eckhoff ut med hvor mange kommuner som har fått redusert leveringstid.

– Det er en vurdering vi gjør basert på volumet. I Kvæfjord er det så få pakker at det ikke er mulig å drive lønnsomt med mer enn to leveringsdager i uka.

– Kan velge andre løsninger

Eckhoff reagerer på kritikken fra ordføreren.

Torbjørn Larsen

Ordfører Torbjørn Larsen har bedt stortingspolitikerne fra Troms om å ta saken videre politisk.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Det er litt rart at bare vi får kritikk, når det finnes flere store konkurrenter i det markedet vi opererer i.

Han opplyser at næringsdrivende kan velge å få tilsendt pakkene som privatpakker, men da må de hente dem i butikk, i stedet for å få dem levert på døra.

Verkstedeier Pål Rainer Johansen mener de planlegger godt ut fra nye leveringstider.

– Men forsinkelser rår vi ikke over, og plutselig står vi uten de delene vi skal bruke for å reparere bil til fastsatt time. Da må vi be kundene om forståelse for at vi må utsette det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor Posten tilbyr bedriftspakker hit, hvis det er et mye dårligere tilbud enn å sende det privat, sier Johansen.