Bergingsforsøket mislyktes - havarert tråler må ligge til sommeren

Gikk på grunn i naturreservat på Svalbard i romjula.

Northguider

«Northguider» tilhører rederiet «Opilio» i Hordaland, og drev rekefiske i Hinlopenstretet da den gikk på grunn i romjula i fjor.

Foto: Kystverket

Arbeidet med å fjerne den havarerte reketråleren «Northguider» på Svalbard utsettes til neste sommer. Det bekrefter operasjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm overfor NRK.

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage har sammen med forsikringsselskapet Gard jobbet på spreng med å fjerne vraket siden august. Arbeidet har imidlertid blitt avbrutt en rekke ganger på grunn av vanskelige isforhold. I tillegg har det vist seg at tråleren har langt større skader enn først antatt.

Rune Bergstrøm

Operasjonsleder Rune Bergstrøm i Kystverket.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Vi fikk i dag beskjed fra Gard og Smit Salvage om at det ikke er mulig å gjøre mer i høst. Da de fikk rettet tråleren opp, viste det seg at skadene er så store at det ikke er mulig å sveise den tett og slepe den ned til fastlandet. Nå må det lages en annen plan for å få tråleren fjernet, sier Bergstrøm .

All olje om bord fjernet

«Northguider» tilhører rederiet «Opilio» i Austevoll i Hordaland. Den drev rekefiske nord i Hinlopenstretet da den gikk på grunn i romjula i fjor. Mannskapet på fjorten måtte berges med redningshelikopter. Havariårsaken er fortsatt ukjent.

Da tråleren grunnstøtte, hadde den 300 000 liter dieselolje i tankene. For å unngå forurensing ble derfor både dieselolje og hydraulikkolje fjernet fra vraket i midten av januar.

– Jeg er glad for at vi i vinter fikk fjernet alt som var farlig om bord. Nå er det bare et stålskrog som ligger igjen der. For miljøet er det ikke så farlig at vraket blir liggende ett år til. Men jeg skulle aller helst ha sett at tråleren allerede var til opphogging i Bergen, sier Bergstrøm.

Mye is i området skapte problemer

Det er det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage som har fått oppdraget med å fjerne vraket av «Northguider». Selskapet er tidligere kjent for å ha fjernet cruiseskipet Concordia, som forliste i Italia i 2012.

Ifølge operasjonsleder Paul van Hof var planen å rette tråleren opp, for så å sveise stålplater over flengene i skutesida. Arbeidet har imidlertid blitt avbrutt en rekke ganger, på grunn av ekstra vanskelige isforhold.

– Vi hentet til og med inn ekstra slepebåter for å skyve isen unna, men det var ikke nok, sier van Hof, som i samråd med Gard og Kystverket har avblåst aksjonen for i år.

Northguider

Fra forsøket på å fjerne «Northguider» tidligere i høst.

Foto: Kystverket

Nå skal vinteren brukes på å legge nye planer. Ifølge Kystverket er det imidlertid utelukket at vraket vil bli slept til fastlandet. Årsaken er at «Northguider» trolig vil få enda større skader i løpet av vinteren. Et sannsynlig utfall kan derfor være at vraket først må deles opp før det kan fjernes, forteller Bergstrøm.

Står fast på at vraket skal bort

Både Sysselmannen på Svalbard og miljøstiftelsen Bellona er skuffet over at «Northguider» ikke blir fjernet i år. Selv om oljen om bord er fjernet, så utgjør vraket fortsatt en fare for miljøet. Det sier miljøvernsjef hos Sysselmannen, Morten Wedege.

Han forklarer at tråleren består av mange ulike materialer og fremmede kjemikalier. Dette er stoffer som kan skade dyr og som ikke bør spres i naturen.

Wedege står derfor fast på at vraket må bort så snart som mulig.

– Vår holdning er helt klar. Vi forventer at de ansvarlige kommer opp med en plan for å få vraket fjernet, sier miljøvernsjefen.

Sigurd Enge

Sigurd Enge, fagansvarlig for Arktis i Bellona.

Foto: Thomas Theis-Haugan/Daniel Sannum Lauten / Bellona

Også Bellona har engasjert seg i «Northguider», og kaller dagens beslutning en trist nyhet. Miljøstiftelsen forlanger nå at vraket blir gjenstand for kontinuerlig overvåking gjennom vinteren. Årsaken er at det trolig fortsatt er smøreolje i motorene. Det sier fagansvarlig for Arktis i Bellona, Sigurd Enge.

– Forurensingsfaren er ikke over.

NRK har flere ganger forsøkt å få forsikringsselskapet Gard i tale om «Northguider». Selskapet har imidlertid som policy å ikke kommentere pågående aksjoner. Det opplyser sjef for samfunnskontakt i selskapet, Svein Buvik.