NRK Meny
Normal

Bellona frykter katastrofale følger for fuglebestand

Ifølge Bellona skal Statoil bygge landanlegg bare noen kilometer unna et av Norges viktigste fuglefjell.

veidnes i Nordkapp

Det er foreløpig anslått at det vil kunne komme 50–100 råoljetankere per år til terminalen.

Foto: Kai-Erik Bull

I dag klokken tolv offentliggjorde oljeselskapet at de ønsker å føre oljen i land i Nordkapp.

Ifølge Statoils konserndirektør for norsk sokkel, Øystein Michelsen, skal det investeres cirka 5 til 6 milliarder på Veidnes i Nordkapp.

Frykter katastrofale følger for fuglebestand

Bellona-leder Frederic Hauge

Frederic Hauge i Bellona mener dagens nyhet bør bekymre miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Foto: Ketil Kern / NRK

Ifølge Bellona skal Statoil bygge landanlegg bare noen kilometer unna et av Norges viktigste fuglefjell, med rundt to millioner hekkende fugler.

– Fuglefjellet er et kjerneområde for krykkje, lomvi og lundefugl. En oljeulykke i disse områdene vil kunne føre til katastrofale konsekvenser for bestandene, som allerede er nasjonalt redusert med så mye som opptil 70 prosent. Norge har et internasjonalt ansvar for å beskytte disse bestandene skriver Bellona-leder Frederic Hauge i en pressemelding.

Han mener dagens nyhet bør bekymre miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

– Denne saken viser hvordan Statoil nok en gang fullstendig ignorerer miljøhensyn når de utarbeider sine utredningsplaner. Bellona krever nå at Miljøverndepartementet griper inn, avslutter Hauge.

– 50 til 100 råoljetankere i året

veidnes i Nordkapp

Oljen skal føres gjennom et om lag 280 kilometer langt rør fra Skrugard til Veidnes utenfor Honningsvåg.

Foto: Kai-Erik Bull

Skrugard- og Havis-funnene planlegges bygget ut med en felles infrastruktur.

Ifølge Statoil skal produksjon fra Skrugard og Havis knyttes opp mot en halvt nedsenkbar flytende installasjon via et undervannsproduksjonssystem lokalisert på et havdyp på cirka 380 meter.

Oljen føres deretter gjennom et om lag 280 kilometer langt rør fra Skrugard til Veidnes utenfor Honningsvåg.

Der vil oljen bli ført i rør direkte inn til et oljelager. Oljen blir lagret i to fjellkaverner og transportert videre i rør til kaien for transport.

Det er foreløpig anslått at det vil kunne komme 50–100 råoljetankere per år til terminalen.

Før den tid skal det også gjennomføre en konsekvensutredning i området, ifølge Statoils egne hjemmesider.

SV er fornøyd med ilandføring

Johnny Ingebrigtsen

Leder for SV i Finnmark, Johnny Ingebrigtsen.

Foto: Finnmark SV / Pressebilde

Men leder for SV i Finnmark, Johnny Ingebrigtsen, er fornøyd med ilandføringen.

– Som fisker og naturbruker så synes jeg at dette er en gledelig løsning miljøvernmessig når oljen først skal opp, sier han.

Ingebrigtsen forteller at bøyelasting er mer risikabelt enn ilandføring - sett i et miljøperspektiv.

– Vi mener det er sikrere at det går via rørledning til land. Da blir vi heller ikke bare en råvareleverandør, noe vi har vært her oppe i over 100 år. Men vi har en utfordring i å ta vare på de allerede eksisterende næringene i landsdelen. Så vi må tenke på at andre næringer ikke blir skadelidende av for eksempel kompetansen som oljenæringer tar til seg, sier han.