Svarer på kritikk fra Arbeidstilsynet: – De ansatte blir godt ivaretatt

Arbeidstilsynet varsler flere pålegg dersom ikke Finnsnes barneskole blir bedre på å ivareta sine ansatte. Det er spesielt utfordringer knyttet til utagerende elever som rammer arbeidsmiljøet.

Ingunn Solbø Jørgensen

Rektor ved Finnsnes barneskole, Ingunn Solbø Jørgensen er ikke enig i kritikken til Arbeidstilsynet.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Det kommer fram i en rapport Arbeidstilsynet har skrevet etter et tilsyn i desember.

– Det kan være slåing, sparking og verbale utsagn. Det kan være daglig og det kan gå måneder mellom hver gang, sier rektor ved skolen, Ingunn Solbø Jørgensen.

Med sine 390 elever er Finnsnes barneskole blant de største i Midt-Troms. Men rektoren tilbakeviser at problemene skyldes størrelsen.

– Det med utagerende elever vil man alltid ha om man har små eller store skoler. De vil alltid være der, sier Solbø Jørgensen.

– Rutinene må på plass

Bedre planer, rutiner, tiltak, mer medvirkning og forebygging – dette må skolen og kommunen nå ta tak i å få på plass, hvis ikke vil Arbeidstilsynet gi pålegg.

– Vi tar utgangspunkt i de signalene vi får fra bekymringsmeldinger og ut fra det tilsynet vi har vært på. Rutiner skal man ha uansett for å forebygge. Det må på plass, sier seniorrådgiver Olaug Iren Fossbakk hos Arbeidstilsynet.

Under tilsynet kom det fram at det har vært uenigheter og konflikter ved Finnsnes barneskole. Blant annet i forhold til håndtering av vold og trusselsituasjoner.

Finnsnes barneskole

Finnsnes barneskole er blant de største i Midt-Troms med 390 elever.

Foto: Linda Pedersen / NRK

– Det har vært uenigheter

En del av sykefraværet kan derfor skyldes arbeidsrelaterte ting, mener Arbeidstilsynet.

– Vi har ikke fått melding om at sykefravær har skyldtes utagerende elever. Jeg føler at vi har et alminnelig godt samarbeidsklima. At det har vært uenigheter, ja det har det vært, sier Ingunn Solbø Jørgensen.

Synes du Arbeidstilsynet overdriver i det de har påpekt?

– Det skal jeg ikke uttale meg om. Det er alvorlig med fem pålegg, men det vi mangler er planer og nedskrevne rutiner over hva vi gjør, sier rektoren til NRK.