Hopp til innhold

Sjokket da hun fikk beskjed om at hun var svindlet

Julia Mortensen Rønneberg ante fred og ingen fare i Tromsø. Så tikket det inn en melding på telefonen.

Minibank
Foto: Tom Andersen / NRK

«Korttransaksjon avvist. Årsak: Regionsperre MUMBAI India. For oppheving av sperren, ring kortservice +4775128188. Hilsen Handelsbanken.»

– Jeg trodde først det var en spøk fra noen, jeg har ikke vært i Mumbai, sier Julia.

Men så ringte de fra Handelsbanken og fortalte at kortet hennes var blitt forsøkt brukt i India. Noen hadde skimmet kortet og laget en kopi av det, ble hun fortalt.

Julia ble sjokkert.

– Vi har vært i Tyrkia, men dette kortet hadde jeg ikke brukt der. Jeg har bare brukt det 4-5 ganger i Tromsø, så jeg tror at det må være skimmet her, sier hun til NRK.

Julia mener hun vet hvilken bankterminal i Tromsø som det kan ha vært montert skimmerutstyr på og har tipset politiet om det.

– Det er utrolig ekkelt, men heldigvis har jeg en bank som tror på meg, sier hun.

Etterforsker sjeldent

– Vi får med jevne mellomrom anmeldelser på mulig skimming, men det er vanskelig å etterforske slike saker, sier politioverbetjent Jarle Johnsen ved Troms politidistrikt.

Han sier det er flere måter å stjele kortinformasjon på.

– Det er jo ikke risikofritt å handle på internett, når man oppgir kortinformasjon til selgeren så kan jo andre få tilgang til det og misbruke det. Og slike ting skjer ofte i andre deler av verden så det er svært vanskelig å etterforske.

Han sier det sjeldent blir prioritert av politiet.

God sikkerhet

Men frykten for å få kontoen tappet trenger ikke å være like stor som før.

– Sikkerheten for bruk av kort er bedre, sier produktsjef for kort i Handelsbanken, Anthony Brady.

På grunn av regionsperre, som Handelsbanken var først med å ta i bruk, varsles det fort i det øyeblikket et kort blir brukt utenfor det området hvor kunden selv har godkjent det.

– Alle transaksjoner sjekkes og vaskes hele tiden, og om et bankkort blir forsøkt brukt langt fra der eieren nylig har trekt den, vil kontoen fort bli stengt. Vi utfører detektivarbeid for å finne ut hva som har skjedd når slike episoder oppstår, sier han og mener at kundene som oftest skal føle seg trygge.

– Men hundre prosent sikker kan man aldri være, føyer han til.