Trolig er det den økonomiske krisen i Europa og nedgangstider i USA, som kan være grunnen til at turister bruker langt mindre på hotell, suvenirer og opplevelser om sommeren i Tromsø.
- LES OGSÅ:
– Overraskende stor forskjell
Men daglig leder hos destinasjonsselskapet Visit Tromsø, Victoria Bakken, mener forskjellen til nordlysturismen om vinteren er overraskende stor.
– På sommeren legges det igjen langt mindre penger enn på vinteren. Det er noe som ikke stemmer overens i forhold til vår mange gjester vi har, sier Bakken.
- LES OGSÅ:
– For dyrt
Canadiske Isabell Didriksen var bare en av flere turister som mente prisene var for høyre på suvenirer i Tromsø.
– Når man skal kjøpe til så mange som vi gjør må man velge ut hva man har råd til, og det er ganske dyrt her i Tromsø.
– Var det prisen som gjorde at du ikke kjøpte flere suvenirer?
– Ja, antagelig, sier hun.
– Vi har ikke planlagt å bruke noe penger på suvenirer eller guiding fordi vi kommer hit for naturens del og vi klarer oss selv. Kanskje vi kjøper noe til familien hvis det er kjempevakkert, men det avhenger av prisen, sier franske Clementine Jaffe.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
– Festivaler viktige
Bransjen blir derfor avhengig av festivaler og arrangement for å trekke folk som legger igjen mer penger enn nå.
– Festivaler blir viktig framover for å få folk til å bruke mer penger i Tromsø og ellers. Og heldigvis kommer Sjakk-OL, Bridge-EM og ikke minst Arctic Race til Tromsø, hvor sistnevnte vil være det største arrangementet i landsdelene over alle de nordligste fylkene, sier avdelingsdirektør i NHO Reiseliv Nord-Norge, Geir Solheim.
- LES OGSÅ:
– Bør kunne bruke mer
Det er også viktig med nye konsepter for turistene mener Bakken.
– Når folk kommer til Norge, så er det i utgangspunktet et dyrt land å komme til, så vi mener de turistene som kommer til Tromsø er såpass pengesterke, at det er muligheter for at de skal bruke langt mer om sommeren også. Til tross for økonomisk krise i Europa.
– Så vi må bli bedre til å treffe bedre med det vi kan tilby om sommeren og det jobber vi med nå, sier daglig leder hos destinasjonsselskapet Visit Tromsø.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: