NRK Meny
Normal

– Eksponeringen gjennom Arctic Race er en gavepakke

Nord-Norge får en gavepakke verdt millioner i form av reklame for regionen gjennom Arctic Race of Norway, det mener markedsføringsekspert.

Arctic Race of Norway

I fjor gikk Arctic Race blant annet gjennom Lofoten.

Foto: AFP PHOTO / DANIEL SANNUM LAUTEN

Trond Blindheim

Rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim.

Foto: www.mh.no

– Det er helt umulig å fastslå i kroner hvor mye oppmerksomheten er verdt, men om du stiller spørsmål om hvor mye disse kommunene måtte betale for å vise seg fram for så mange seere som dette sykkelrittet har, er svaret klart. Så mye penger har ikke kommunene råd til å betale, sier markedsføringsekspert og rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim.

I år arrangeres det internasjonale sykkelrittet Arctic Race of Norway for andre gang. I fjor var rittet blant annet i Lofoten, og i år blir etappene lagt til Hammerfest, Nordkapp, Alta og Tromsø.

Vises i 160 land

I fjor ble rittet blant annet vist til 11,5 millioner seere på Eurosport og TV2 hadde daglige direktesendinger. Rittdirektør Knut-Erik Dybdal sier at den internasjonale interessen for rittet øker. I år vil TV-seere fra 160 land kunne se direktebilder fra Nord-Norge.

– Målgangen på Nordkapp i Finnmark har fått veldig stor oppmerksomhet også internasjonalt. For der skal vi blant annet skrive sykkelhistorie med at vi skal krysse mållinja på Europas nordligste fastlandspunkt, sier Dybdal.

Arctic Race på Nordkapp

Målgangen på Nordkapp skaper ekstra internasjonal interesse ifølge rittdirektøren.

Foto: Hilde Wøhni Joakimsen

Men selv om eksponeringen er verdifull er det en lang vei fra å se vakre TV-bilder, til å legge ferien til Nord-Norge.

– Ingenting kommer av seg selv, og drømmen om at TV alene skal fikse noe uforklarlig om Nord-Norge tror jeg er urealistisk, sier førstelektor i salg og salgsledelse ved Handelshøyskolen BI, Gorm Kunøe.

Ville tatt imot løpet igjen

Vågan var en av kommunene som fikk besøk av sykkelrittet i fjor. Ordfører Eivind Holst sier det er vanskelig å si om kommunen har opplevd økt etterspørsel etter reiselivstjenester før sommersesongen er over.

– Om det har ført til økt turisme kan jeg ikke svare konkret på, men at det har en kjempeverdi for den byen som får Arctic Race er jeg overbevist om, sier Harstad-ordfører Marianne Bremnes.

Både hun og Holst ville sagt ja på et blunk om de ble bedt om å være vertskap for en ny etappe.