Hopp til innhold

Åpnet Riddu Riddu med alljoik

Riddu Riddu startet som en kamp for den sjøsamiske kulturen. I år er aksjonisme og kampen for urfolks rettigheter valgt til tema for festivalen.

samiid ædnan

I 1980 kom Sverre Kjelsberg og Mattis Hætta tredje sist i den internasjonale Melodi Grand Prix. I år sto de igjen sammen pås cenen under Riddu Riddu.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

riddu åpning kirsti lervoll

Kirsti Lervoll, leder Riddu Riddu.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

– Vi ønsker å minne om at det fremdeles er viktig å fremme urfolkssaker. På seminaret «What’s up north» spør vi dagens ungdom hvilke kamper det er viktig å kjempe i dag, sier festivalleder Kirsti Lervoll under åpningen av den 21. Riddu Riddu-festivalen torsdag.

Ideen til årets tema kom etter at festivallederen så NRK-dokumentaren «Vendepunktet», om kampen om Alta-vassdraget.


Men hun mener dette temaet kunne vært like aktuelt et hvilket som helst år.

– Urfolk er alltid i mindretall, og vi trenger ikke å se lenger enn til vår egen festival for å se en kamp der vi til tross for motstanden har gått fram til å bli et symbol på den sjøsamiske kulturen, sier hun.

Politisk joik


Siden filmen om Alta-aksjonene inspirerte til festivaltemaet, var det naturlig at Samiid Ædnan var en av sangene som ble spillt fra scenen.

Åpning riddu riddu 2012-2

De grønlandske inuitene er årets nordlige folk på festivalen, og var godt representert på scenen.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK


I 1980 deltok Sverre Kjelsberg og Mattis Hætta i Melodi Grand Prix med sangen, som var et politisk utspill i forbindelse med demonstrasjonene mot utbyggingen av Altavassdraget i 1979.

Selv om sangen kom tredje sist i den internasjonale finalen, har mange i etterkant fått et sterkt forhold til den.


I forbindelse med 30-årsjubileet til sangen, fortalte bakmennene at joiken både har blitt spilt og omtalt som Norges nasjonalsang i utlandet, og at den har dukket opp på ulik steder, fra Wembley stadium til utenfor hotellrom i Syden.

– Etterpå har jeg hørt joiken i de utroligste sammenhenger. Blant annet gikk jeg gjennom en park i Sverige for noen år siden. I det jeg nærmet meg en guttegjeng som stod parkert med bilene sine, kom «Sámiid Ædnan» på høyttaleren. Da titta jeg nedi bakken og gikk fort forbi, sa Mattis Hætta i 2010.

Joik for 22. juli

Da de to sto samlet på scenen igjen 32 år senere, var sangen fremdeles velkjent for mange av festivaldeltakerne, som sang med på joiken.

riddu riddu åpning 2012

Publikum på åpningen følger med på grønlandske maskedansere.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK
Riddu riddu åpning 2012-3

Inga Juuso joiket til minne om 22. juli.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

– Altaaksjonen var en av de viktigste i kampen for like rettigheter, og den ble opptakten til videre samepolitikk arbeid, sier Lervoll.

Under åpningen ble det også mimret over fjorårets jubileumsfestival, som ikke ble som planlagt etter at terroren rammet 22. juli.

– Vi var samlet i sorg og sjokk, og vi ønsker å markere det som hendte på vår måte, sier Lervoll, og inviterer Inga Juuso opp på scenen, for ett minutts joik til minne om de som døde 22. juli og alle som er berørt av terroren.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark