I Nord-Troms og Finnmark, hvor det allerede er løyper for fornøyelseskjøring vil det være mulighet til å knytte samme løyper med nabokommuner.
Men regjeringen stemte i dag imot å la kommunene selv bestemme hvor de kan etablere scooterløyper.
- LES OGSÅ:
– Kan ikke kjøre fritt
For SV var naturhensynet viktig og det vil ikke være lov til å ha løyper helt fritt.
– Veldig viktig at man har mer avklarte regler i forhold til natur og hvor løypene går, og det klarer denne loven. Det blir enklere for kommunene å ha løypenett som henger sammen nå, sier Kirsti Bergstø som er stortingskandidat, Finnmark SV.
– Hvordan kan SV som et miljøparti stemme for et forslag som vil bety mer scooterkjøring?
– Der scooterkjøring er utbredt for mange som i Nord-Norge, er det viktig å tillatte folk å komme seg rundt. For reiselivsnæringen er det også viktig å ha bedre mulighet til å frakter turister som vil se Finnmark. Fri scooterkjøring for oss i SV utenfor scooternettet, er uaktuelt for på grunn av naturhensyn, sier hun.
- LES OGSÅ:
Prøveprosjekt
Fra 2014–2018 vil 40 kommuner gis anledning til å utprøve løyper for fornøyelseskjøring gjennom et prøveprosjekt som vil evalueres.
Dette gjelder kommuner som ligger under det distriktspolitiske virkeområdet.
Det vil også bli gitt utvidet adgang til frikjøring i ved å åpne for snøscootersafari i som er en del av utmarksnæringen.
Alle kommuner som grenser til Sverige og Finland vil også ha mulighet til å lage løyper som kan samordnes med nabolandene.
- LES OGSÅ: