NRK Meny
Normal

Aktor: – Må dømmes til tap av rettigheter og til fengsel

Aktor Fanny Helle var klar i sin tale under sin prosedyre i Trondenes tingrett. Hun mener mannskapet på «M/S Kistefjell» kom med konstruerte forklaringer som ikke holder mål.

Video 0813f949-5c31-4424-a412-0b67aa250b8b.jpg

Forklaringene til mannskapet som står tiltalt er ikke troverdige, mente aktor.

Foto: Nyhetsspiller

Dette er en spesiell sak, sa aktor Fanny Helle i åpningen av sin prosedyre.

– Det finnes lite rettspraksis i saker som omhandler forsøk på å føre et skip i påvirket tilstand.

Aktor mener det er uten tvil et straffbart forsøk på å føre hurtigbåten, når det gjelder kapteinen og styrmannen.

– Matrosen har likegyldig et ansvar fordi han hadde et ansvar for evakuering om det skulle skje noe. De er alle underlagt ansvar for sikkerheten til sjøs.

De tre gikk ombord, i full uniform, i sin arbeidstid ca. 20 minutter før avgang.

De tre tiltalte har tidligere i retten fortalt at de ikke hadde tenkt å føre skipet. Om det hadde vært tilfelle hadde det ikke vært straffbart, sier aktor.

– Men det var ingen av de tiltalte som foretok seg noe for å kansellere turen. Deres forklaringer er ikke troverdige.

Oppkonstruerte forklaringer

Det at de stilte i uniform viser at de skal foreta turen, mener aktor.

– De gir ingen signaler til hverken maskinist, politi eller andre at turen skulle avlyses fordi de var indisponible. De begynte heller å diskutere med politiet om hva som promillegrensen til sjøs, sa Helle.

Hun påpeker at tiltalte ikke har noen god forklaring på hvorfor de har på seg uniform ombord, selv om de skulle avlyse turen.

– Forklaringene framstår som oppkonstruerte i ettertid. De fulgte sitt vanlig handlingsmønster og gjorde ingenting for å kanselleres turen. At de ikke kom lenger er ene og alene fordi de ble stanset av politiet i det de kom ombord i Kistefjell, mener Helle.

Ansvaret overfor passasjerene vil veie tungt når straffen skal utmåles, sa aktoren.

– At de tre har forsøkt å føre skipet er alvorlig tillitsbrudd overfor passasjerene, og sine kollegaene. De utsetter opptil 250 passasjer for fare. Det er straffeskjerpende. Det var tilfeldig at noen hadde sett de beruset på byen og at politiet ble tipset. Hadde ikke det skjedd hadde båten gått med et berusa mannskap, sa aktor.

Skjerpende for kapteinen

Aktor mente at det i denne saken er det sterke allmennpreventive hensyn som må tas. Retten må vise at det ikke er akseptabelt.

For kapteinen er det spesielt skjerpende at han i kraft av sin rolle og erfaring, burde han ha grepet inn.

Hun la ned påstand om at kapteinen bør dømmes til 75 dagers fengsel der 30 dager gjøres betinget, samt rettighetstap på å føre skip i ett år.

Skipperen bør dømmes til 75 dagers fengsel der 30 dager gjøres betinget, samt rettighetstap for å føre skip i et år, mener aktor.

Matrosen mente aktor at burde få 45 fengsel, der 15 dager er betinget.

– Han må anses som uskikket til å jobbe på båt i et år, sa aktor til slutt i sin prosedyre.