I klasserommet på Kaldfjord skole i Tromsø tester fem unger ut et nytt dataspill. Mobiltelefonen deles høflig dem imellom.
Denne høsten får første- og andreklassinger ved denne og mange flere skoler mulighet til å lære bokstaver, tall og engelske ord gjennom den nyutviklede appen «Dragon Minders».
Glemte mye
Læringsspillet er utviklet som en konsekvens av en mors kamp for å finne en måte for sønnen å lære seg å tilegne seg kunnskap.
Mia Finnestrand sier at sønnens arbeidsminne, eller korttidshukommelse, var svært dårlig da han begynte på skolen.
– Om han fikk to beskjeder i klasserommet, glemte han den ene. Ofte ble han frustrert og gjorde sine egne ting fordi han ikke visste hva som skulle gjøres, forteller Mia.
Det tok tid før Mia skjønte at problemene på skolen skyldtes at Ailo hadde dårlig arbeidsminne.
– Vi merket at leksesituasjonen ble frustrerende. Spesielt i matte, men også det å skrive. Når han begynte på setninger, hadde han glemt hva det var han skulle skrive.
Mange års arbeid for å finne måter å hjelpe sønnen gjorde blant annet at de reiste til USA, der Ailo trente hukommelsen gjennom et dataprogram. Men det var så kjedelig at sønnen sa til moren at dette kunne de lage bedre selv.
Nå, tre år senere, lanseres Dragon Minders.
Viktig med motivasjon
– Jeg ønsket at andre unger skulle få en bedre mulighet enn min sønn fikk til å trene sitt arbeidsminne. Et godt arbeidsminne er avgjørende for læring, sier Mia.
Blant annet Tromsø kommune har godkjent læringsappen, og snart tas den i bruk ved Kaldfjord skole.
Rektor Linda Elisabeth Hansen mener det er viktig med digitale hjelpemidler, spesielt for de yngste.
– Apper kan gi motivasjon. Vi tenker å bruke appen som supplement til lese- og skriveopplæringen på første trinn, men også som trening av arbeidsminnet for elever fra første til fjerde trinn som får spesialundervisning, sier Hansen.
Appen er utformet med som en eventyrverden med drager som vokser når du mater dem.
– For eksempel for dyslektikere som trenger å trene på arbeidsminne, ser vi at det er en fin og motiverende app å bruke. Tilbakemeldingen på en del av de spillene vi har brukt før, er at de er kjedelige. Det er viktig å finne noe som motiverer dem, sier rektor.