I en tid hvor oljeprisene er lave og kostnadene høye, mener oljedirektøren at selskapene må huske at dette er en langsiktig bransje.
Barentshavet er det havområdet oljedirektøren mener det er mest debatt om nå.
– Barentshavet har store muligheter. Samtidig er det utfordringer som må løses. Det er lange avstander som gjør at logistikk og beredskap må samkjøres for å få ned kostnadene, sier hun.
- Les også:
Maner til samarbeid
Nyland mener samarbeid blir nødvendig når det er snakk om utbygging.
– Derfor er det viktig å finne samordnede løsninger der funn er gjort. I et område som Barentshavet med lite infrastruktur er det viktig med fleksible og robuste utbyggingsløsninger, sier hun.
- Les også:
Advarer mot kortsiktig tenkning
Johan Castberg er det neste området som forventes utbygd i Barentshavet. Men dette har Statoil, som operatør, anbefalt å utsette investeringsbeslutningen for.
I går kom også meldingen om at selskapene Statoil og Lundin har konkludert med at det trolig er for lite olje til at en felles løsning kan bli lønnsom til havs.
Det er i år 50 år siden den første konsesjonsrunden ble lyst ut på norsk sokkel. Og mantraet til oljedirektøren var nettopp dette – at oljeindustrien må huske på at de er en langsiktig bransje.
– I en tid med lav oljepris, høye kostnadsnivå og kapitalbegrensninger, så er det en risiko at selskapene ønsker å minimere risikoen og tar valg som synes best på kort og mellomlang sikt. Vi er opptatt av de fortsatt tenker langsiktig og velger løsninger som bidrar til framtidig verdiskapning på norsk sokkel, sa Nyland.
- Les også:
Is i magen
Samfunnsøkonom Jørund Greibrokk sier til NRK at folk i nord må ha is i magen.
– Det er en ekstrem prisnedgang på petroleumsprodukter, men de siste tre årene har dett vært på et ekstremt høyt nivå. Så nå er vi nok tilbake igjen, som forventet. Når prisene justerer seg tilbake, så justerer også investeringene seg, sier han.
Greibrokk forklarer at Statoil har mange prosjekter og ønsker å gjennomføre dem som er mest lønnsomme – det er deres jobb.
– Når prisen går fra 130 dollar fatet til 50 dollar fatet, så legger man til side de marginale prosjektene, og noen av prosjektene i Barentshavet er mer marginale enn andre på denne jordkloden, sier han.