Troms fylkeskommune er i en økonomisk knipe. Det skyldes mange forhold, også at fylkeskommunen mister årlig utbytte på 72 millioner kroner fra Troms Kraft.
Harde tak
Det skal ha vært svært harde tak i diskusjonene internt i fylkesrådet for å komme fram til enighet om et budsjett i balanse neste år.
Og samferdsel får trolig unngjelde. Her har det vært en kostnadseksplosjon de siste åra. Utgiftene til drift av veiene har økt med 30 prosent. Staten kompenserer bare 3,3 prosent av dette. Og vedlikeholdet på veier har vært dårlig, etterslepet er kjempestort. Noe bør gjøres for at veiene i Troms ikke ødelegges enda mer. Men det er fritt for penger. Og anbudsutsettelsene på hurtigbåter og bussruter har ikke gitt de store økonomiske gevinstene.
Breivikeidet og Tromsøbrua
Det skjer samtidig som fylkeskommunen er nødt til å få utbedret veien på Breivikeidet i Tromsø, et prosjekt til kanskje 250 millioner kroner. Og Tromsøbrua på utbedres for 100 millioner kroner. Dette er tiltak som er nødt til å bli utført. I Lyngen protesteres det kraftig mot at utbedring av Pollfjelltunnelen ikke skal fullføres neste år.
Les også:
Farvel til Bjarkøy-forbindelsen?
Men det finnes nesten ikke penger til nye prosjekter.
Fylkespolitikerne har vedtatt at Bjarkøy-forbindelsen til nesten 800 millioner kroner skal bygges.
Det er vedtatt at fylkeskommunen låner 20 millioner kroner til planlegginga av prosjektet som skulle gi vei mellom Grytøya og Bjarkøya og Grytøya og Sandøya. Byggestart har vært antydet i 2014.
Les også:
Les også:
En forutsetning for prosjektet har vært kommunesammenslåing mellom Harstad og Bjarkøy som er vedtatt, og som skjer fra årsskiftet.
– Feighet og løftebrudd
Det er nok mange av fylkestingets medlemmer som mener at tida er nå inne til å si stopp, og si at dette har vi ikke råd til nå. Vi blir ikke overrasket om fylkesrådet skyver ut prosjektet i Sør-Troms med begrunnelse pengemangel. Da er det garantert et opprør i Bjarkøy og Harstad. Det vil komme en haglskur av beskyldninger om feighet og løftebrudd. Men kanskje fylkesrådsleder Pia Svensgaard og hennes kolleger nå stålsetter deg for brottsjøen av beskyldninger, kanskje særlig fra Senterpartiet og SV. Svaret får vi snart.
Men et annet prosjekt som kanskje vil kunne bli startet neste år, er Langsundforbindelsen i Karlsøy. Her forsøker man å finne penger til oppstart på dette bompengeprosjektet i 2013, men det er slett ikke sikkert at de nødvendige pengesummene blir funnet på det fylkeskommunale budsjettet.
Lite penger til skole
Etter det vi forstår får også utdanningssektoren store budsjettkutt. Dette er en av de viktigste oppgavene som fylkespolitikerne har ansvaret for. I Troms er det 14 videregående skoler med ca. 6200 elever pr. år og om lag 1500 tilsatte.
Man har også ansvaret for fagopplæring med over 1200 lærlinger, opplæring av 900 voksne, og ansvar for å følge opp ungdom som dropper videregående.
Selv om det ikke blir foreslått nedlegging av skoler, kan tilbud bli redusert neste år. Linjer med få søkere i distrikts-Troms vil ikke komme i gang. Det blir lite penger til kurs.
Hva skjer med skolene i Tromsø?
Samtidig står fylkesrådet midt opp i en vanskelig prosess om skolemønsteret i Tromsø. Her må mye gjøres. Dagens skoler trenger oppgradering for en milliard kroner innen 2025. Samtidig disponeres det over svært mye unødvendige arealer på skolene.
Derfor er det nå sendt ut på høring forslag om hvordan utdanningstilbudet skal organiseres i framtid. Det kan bli aktuelt å legge ned skoler, og å bygge nytt og større. Dette er en vond og vanskelig debatt som rører ved mange følelser. Vi ser allerede at det mobiliseres. Selve vedtaket skal gjøres av fylkestinget neste år. Men det er tvilsomt om det i budsjettet for 2013 settes av nødvendige penger for å komme i gang med struktureringen i Tromsø.
Om få dager vet vi svaret. Det vi allerede vet at det blir store kutt, få nye tiltak – og krass kritikk mot fylkespolitikerne. Vi skal ikke synes synd på dem, men de får en vanskelig oppgave å sy sammen et ansvarlig budsjett. Å rope på staten hjelper neppe.