«Verdens nordligste by» vil tilbake på turistkartet

Den tidligere turistmagneten Hammerfest har havnet i bakleksa på vinterturismen i nord. Det er en trend de nå ønsker å snu.

Hammerfest

Et vinterlig Hammerfest skal nå selges ut i verden som turistattraksjon.

Foto: Allan Klo
Allan Klo
Journalist
Marte Lindi

Mens andre turiststeder i nord klarer å lokke til seg turister hele året, har Hammerfest de siste årene ikke evnet å utnytte denne nisjen. Det gjelder spesielt vinterstid.

I dag møttes turistaktører fra Vest-Finnmark i Hammerfest for å finne fram til hvordan man skal løse floken.

– Hammerfest var jo i gamle dager en attraktiv reiselivsdestinasjon. Vi har mista den posisjonen for mange år siden, så dette er absolutt en ny start for å få mer fokus på reiselivsnæringen, sier daglig leder i Hammerfest turist, Knut Arne Iversen.

Knut Arne Iversen på kaia i Hammerfest foran en cruisebåt

Daglig leder i Hammerfest turist, Knut Arne Iversen sier turistnæringa har tapt i konkurransen med olje og gass i Hammerfest de siste årene.

Foto: Jan Harald Tomassen

Mye fokus på gass og olje

De siste årene har den tidligere turistmagneten tapt terreng i et marked som er i vekst - alle andre steder enn i Hammerfest.

Nordkapp, Tromsø, Alta og Sør-Varanger er de fire største turistaktørene i regionen, der veksten skyldes at man har evnet å lokke til seg vinterturistene.

Iversen medgir at turistnæringa i Hammerfest har tapt i konkurransen med petroleumsbransjen.

– Man har hatt veldig mye fokus på olje og gass i Hammerfest, mer eller mindre siden 2002. Da har man kanskje ikke hatt plass til å ha flere tanker i hodet samtidig, jobbe med flere næringer samtidig, enten det er fiskeri eller reiseliv. Det har gjort at kommuneadministrasjonen og politikerne har hatt fokus en helt annen plass enn i reiselivsnæringa, mener Iversen.

Nå vil de satse på turisme

Melkøya storm

Nå ønsker Hammerfest å lokke til seg vinterturister, som da kan få oppleve byen vinterstid som her under stormen denne uka.

Foto: Jan Harald Tomassen

I dag gikk derfor startskuddet for en satsing på turisme i Hammerfest og Kvalsund.

Innovasjon Norge mener de har verktøyene som kan gjøre at flere turister velger nettopp disse stedene som reisemål

– Vi har en tretrinnsplan som går gjennom tre utviklingsfaser. Den første fasen er forstudiet der man gjør en kartlegging av destinasjonen. I den neste fasen går man inn og lager tiltaksplan og handlingsplan for hvordan man skal lykkes,. Og i den siste fasen gjennomfører man planene, sier rådgiver Anja Christensen.

– Har man sett at dette fungere andre steder i Norge?

– Ja, den her metodikken har vært brukt på over 40 steder totalt. Blant annet på Nordkapp og i Kirkenes, som har hatt en særdeles vellykket prosess så langt, fastslår Christensen.