Laget fra Lyngsdalen skole på Furuflaten, «Trashkillers» har nemlig samarbeidet med næringslivet på Furuflaten for å gjøre det best mulig i konkurransen.
Skolen i Nord-Troms har tradisjon for å gjøre det ekstra bra, og i fjor kom de til finalen i København.
- Se video:
First Lego League er en årlig konkurranse i teknologi og forskning for skolebarn.
I år er temaet resirkulering
Etter en idédrodling kom elevene fram til at et drivhus basert på varme fra bioenergi var noe å satse på. I en kompostbinge skal det produseres biogass som forsyner drivhuset med den energien som trengs. Selve drivhuset skal produseres av resirkulert plast.
For å gjøre det ekstra bra tok de åtte elevene i 5.–7. klasse kontakt med næringslivet i bygda, som består av flere produksjonsbedrifter.
– Vi dro til bedriftene for å få vite litt mer om hvordan de resirkulerer og gjenvinner ting, forteller Paul Stian Hoffmann.
Et av firmaene de har vært hos er Akvaren som omgjør fiskeavfall til nye produkter, blant annet revefor. På Haplast fikk de vite at all plast som ikke blir plastrør, kvernes opp og brukes på nytt. Cinderella, tidligere Ecotech, lager aske av det vi legger etter oss på do, og det kan blant annet brukes til gjødsel.
Veileder og rektor Eirin Larsen sier det var lett å dra inn bedriftene på Furuflaten i år fordi mange av bedriftene jobber med resirkulering.
– Vi gjør det tverrfaglig, i alle fag, så det dekker mange kompetansemål, det er et veldig godt prosjekt, sier hun.
Tester ut produktet
Elevene går ned til Akvaren, som bare ligger et par hundre meter fra skolen, for å presentere prosjektet og for å høre hvordan det blir mottatt nå som de er så godt som ferdige med det.
To av dem, Magnus Sætre og Paul Stian Hoffmann, har fått i oppdrag å legge fram prosjektet ved hjelp av en power point.
– Vår problemstillinger er: Vi kaster altfor mye mat- og plastavfall, hva med i stedet for å bruke det til noe nyttig, sier Magnus.
I løpet av et kvarter har de to lagt fram prosjektet, og det blir godt mottatt.
Logistikksjefen på Akvaren, Stephan Hoffman, lar seg imponere over hva elevene har fått til, og prosjektet viser seg å være nærmest et columbi egg.
– Har dere tenkt på hvordan man kan produsere drivhuset?, spør han.
Og det har elevene.
– Det her drivhuset er slik at alle bedriftene kan gjøre noe for å hjelpe oss, sier Paul Stian.
Elevene ser for seg at bedriftene kan produsere hver sin del av drivhuset, noen kan lage selve plasttaket, noen kan lage rørene, og noen kan lage biogassen.
Daglig leder Sissel Stenberg ved Akvaren syns det er veldig bra at industrien på Furuflaten har et så nært samarbeid med skolen.
– Vi er avhengige av å ha skolen her på tettstedet fordi det er en viktig infrastruktur i dagliglivet her, sier hun.
Hun mener det er utrolig bra av skolen å ta tak i hvilke bedrifter som finnes og hva man kan få til.
– Det er veldig viktig, og vi er kjempestolte. Dette er en glimrende ide, dere må starte opp business med dette, sier Stephan.
Og elevene har en plan om å spørre folk om de ville kjøpt et slikt drivhus, for det ville de selv ha gjort.