Et norsk og fem utenlandske verft konkurrerte om oppdraget til 1, 3 milliarder kroner.
– Nå er alle anbudene forkastet, sier rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar ved Havforskningsinstituttet.
Norsk Polarinstitutt i Tromsø skal få et nytt isgående forskningsskip som etter planen skulle vært ferdig i 2015. Nå blir det flere måneder forsinket.
– Dessverre var det ingen av anbudene som oppfylte alle konkurransereglene slik de er definert innenfor EØS-regelverket. Og når de formelle kravene ikke er 100 prosent oppfylt, så er vi forpliktet til å avvise anbudene, og foreta en ny anbudskonkurranse, sier Nieuwejaar
- LES OGSÅ:
Ikke dyrere enn planlagt
Rederisjefen mener at forsinkelsen ikke vil gjøre forskningsskipet som skal brukes av Norsk Polarinstitutt, Universitetet i Tromsø og Havforskningsinstituttet blir dyrere enn planlagt.
– Nei, tvert imot. De prisene vi fikk inn i anbudene som vi måtte forkaste var veldig nære det vi hadde forventet.
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen har tidligere beskrevet båten som et isforsterket forskningsfartøy.
– Det blir et multifunksjonsfartøy, som i tillegg til klima- og polarforskning også skal drive ressursforskning, sa hun til NRK.
Skipet vil ha hjemmehavn i Tromsø.
- LES OGSÅ:
Styrke Norge som polarnasjon
I regjeringens første nordområdestrategi fra 2006 ble det klart at et slik nytt skip skulle utredes.
Utenriksminister Jonas Gahr Støre mente at det nye forskningsfartøyet kom til å styrke Norge som polarnasjon.
– Det er helt avgjørende for havnasjonen Norge å ha det best tenkelige forskningsskipet, sa han til NRK, og vedgår at skipet også en del av det å posisjonere Norge i nord.
Det nye fartøyet er spesialbygd som isgående forskningsfartøy, og vil gi helt andre muligheter til forskning og undervisning i polare områder enn fartøyene det skal erstatte. Skal vil brukes både i Arktis og Antarktis.
- LES OGSÅ:
Se tv-reportasje fra 19.09.2012: