Hopp til innhold

«Jeg er meget forferdet. Og trist. Jeg kommer like nu fra begravelse.»

Det rapporterer den kvinnelige skribenten til sin redaktør i Tromsø i musikkteatret «Rallar og bus» som hadde urpremiere på Storslett i helga.

Gruvearbeidere Kåfjord

Det var tøffe forhold ved gruvene i Ankerlia i Kåfjord for 100 år siden, nå er historien blitt musikkteater.

Foto: Nord-Troms Museum

Det er sterk gruvehistorie fra Kåfjord som blir fortalt i den helt nyskrevne forestillingen som fikk stående applaus på Halti kulturscene fredag kveld.

Det er lokale krefter som står bak idé, manus og regi, men med god hjelp fra Tornedalen.

Dramatisk gruvehistorie

Historien handler om gruvedriften i Ankerlia i Kåfjorddalen, den er fortalt gjennom to rallare, to hovedpersoner, forteller Inger Birkelund, en av de som står bak forestillingen. .

Hun er godt fornøyd med resultatet etter urpremieren fredag.

– Det passer veldig godt å ha premieren under kvenkulturfestivalen. Veldig mange av de som flyttet hit gjorde det på grunn av gruvedriften. I gruvene i Ankerlia var det folk fra Finland, Sverige og Norge, det var en internasjonal møteplass, sier hun.

Gruvedriften i Kåfjorddalen pågikk i to tiår på begynnelsen av 1900-tallet. Her ble det drevet ut malm og det ble bygd opp et helt samfunn med egen skole og butikk, Kåfjord shop.

Ankerlia

Det utviklet seg et helt samfunn i Ankerlia i Kåfjorddalen.

Foto: Nord-Troms Museum

Idéen til forestillingen fikk museumskonservator Lise Brekmoe ved Nord-Troms Museum da hun jobbet med utstilling til det nyåpna Halti kvenkultursenter i fjor. En del av utstillingen er viet til gruvevirksomheten i Nord-Troms.

– Jeg kom over så mange fantastiske fortellinger, musikk, og dramatiske skjebner. Det er en epoke som har satt sine spor, spor som fortsatt finnes i landskapet den dag i dag, sier hun.

Lise Brekmoe

Ideen kom da museet jobbet med en ny utstilling, sier fagkonservator Lise Brekmoe.

Foto: Laila Lanes / NRK

Lokale krefter står bak

Hun og Inger Birkelund har jobbet med Øystein Fredriksen, som har en hovedrolle, og den andre hovedrolleinnehaveren, riksspelmann Daniel Wikslund fra Tornedalen.

De har sammen skrevet manus. I tillegg bidrar mannskoret Rallarkoret, satt samme speiselt for anledningen med korister fra regionen.

Øystein Fredriksen mener det er viktig historie å fortelle.

– Jeg har lært mye, jeg tror de færreste vet noe om denne historien, det er viktig å fortelle om forholdene den gang, sier han.

Den andre hovedrolleinnehaveren, Daniel Wikslund, har skrevet en del av musikken. Han bor i Tornedalen og sier at han kjenner igjen den felles kulturarven vi har over grensen.

– Vi har noe felles her oppe som ikke har med Oslo, Stockholm og Helsingfors å gjøre, sier han.

Inger Birkelund, Øystein Fredriksen, Daniel Wikslund

Inger Birkelund, Øystein Fredriksen og Daniel Wikslund har laget forestillingen sammen med Lise Brekmoe.

Foto: Laila Lanes / NRK

Nord-Troms museum har fått penger fra Stiftelsen Fritt Ord og fra kraftselskapet Ymber AS for å sette opp denne forestillingen. I tillegg bidrar museet selv.

Til høsten blir det turne på museets avdelinger i Nord-Troms. Inger Birkelund forteller at de avslutter turneen med en uteforestilling i Ankerlia i Kåfjorddalen.

– Vi skal ta fortellingen med tilbake dit den kom fra, det blir magisk, sier hun.

Dødsfall

Spreningsuhell med dødsfall er noe av dramatikken i forestillingen, basert på virkelige hendelser.

Foto: Laila Lanes / NRK