Det sier Terje Johnsen som var dykker ombord i kystvaktskipet KNM Horten. KNM Horten var det første marinefartøyet som kom til ulykkesstedet, og ble sendt til området for å delta i redningsarbeidet.
– Tilhørte ikke Widerøeflyet
– Før vi kom til stedet der Widerøeflyet var lokalisert, oppdaget vi vrakgods i sjøen. Det som ble plukket opp i sjøen var noe bagasje, hoveddøra til Widerøe-flyet og noe som ikke tilhørte Widerøeflyet, en mørk bit, sier dykkeren Terje Johnsen.
– Den mørke biten var omlag en halv kvadratmeter i omfang, trekant i fasong. Umiddelbart vil du tenke på at det var en bit av en vingespiss eller et ror.
– Var det mye snakk om den mørke biten?
– I ettertid snakket vi om den svarte biten. Jeg har tenkt på hvorfor dette ikke ble nevnt i forhold til ulykkesårsaken. Flere snakket den gang om at biten ikke tilhørte Widerøeflyet.
Flyhavarikommisjonen overtok
Alle vrakdelene ble bragt ombord i kystvaktskipet, og senere lagt inn på lager i Gamvik, der Flyhavarikommisjonen tok hånd om materialet.