I Stortinget tirsdag vil Fylkesnes spørre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hva han mener må til for å få en jernbane i nord.
Torgeir Knag Fylkesnes sier at dette var en ganske utenkelig tanke for ti år siden, men at det har skjedd mye i Nord-Norge siden den gang.
– Vi eksporterer mer fisk enn noen gang, det er store malmforekomster i både Sverige og Finland som plutselig aktualiserer jernbaneforbindelse og tilgang til havner i de nordligste fylkene, sier han til NRK.
Fylkesnes argumenterer også for jernbane med flere andre industriprosjekter i nord.
– Nå begynner én etter én i landsdelen av gründere og indstriutviklere å se mot jernbanen.
- Les også:
– Kan ikke bli bananrepublikk
Stortingsrepresentanten mener at det er et stort behov for en miljøvennlig og rask transportmåte for å få store mengder gods ut av landsdelen.
– Hvis vi ikke skal ha alt på veiene, er jernbane eneste løsning. Hvis vi ikke skal utvikle vår landsdel til å bli en ren råvareleverandør eller en bananrepublikk, trenger vi rett og slett å bygge en jernbane.
Fylkesnes sier at det er mange nye momenter som penger i den retningen, og derfor ønsker han å få samferdselsministeren på banen for å høre hvordan han vurderer saken.
- Les også:
– Ikke interessert i å utvikle landsdelen videre
Han viser til en stor mulighetsstudie over de siste fem årene, som viser at den nasjonale utviklingen er avhengig av at mulighetene i Nord-Norge utnyttes.
– Men som også regjeringen er klar over, skjer ikke dette av seg selv. Så spørsmålet er om ministeren er villig til å se på nye og annerledes måter å tenke samferdsel i nord på.
Torgeir Knag Fylkesnes er spent på om ministeren er fremoverlent eller om de kun tenker på de store veiprosjektene rundt de store byene i Sør-Norge.
– Dessverre tror jeg det siste alternativet er realiteten. Jeg frykter at de ikke er spesielt interessert i å utvikle Nord-Norge videre.
- Les også:
– Vi må slutte å tro at det er urealistisk
Å bygge en jernbane i nord vil koste enorme summer med en spredt befolkning og en topografi som er slik at linja må gå i områder med lite folk. Fylkesnes mener likevel at det er nødvendig og realistisk hvis godviljen legges til.
– Vi må slutte å tro at det er urealistisk, og rett og slett ta innover oss nye fakta. Det utfordrer jeg også samferdselsministeren til å gjøre.
Stortingsrepresentanten frykter at svaret nok en gang kan bli nei.
– Det er mye som tyder på det, men det mener jeg er en dum beslutning. En voksende mengde mennesker tror på jernbane, og argumentene blir bare klarere og klarere.
- Les også: