Hopp til innhold

– Vi må slutte å tro at det ikke kan bli jernbane i nord

En satsing på jernbane til de to nordligste fylkene vil gi økt verdiskaping i landsdelen, mener stortingsrepresentant fra Troms SV, Torgeir Knag Fylkesnes. Han håper samferdselsministeren er enig.

SV vil ha jernbane i nord

Torgeir Knag Fylkesnes mener det er svært aktuelt å diskutere jernbane i nord nå.

I Stortinget tirsdag vil Fylkesnes spørre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hva han mener må til for å få en jernbane i nord.

Torgeir Knag Fylkesnes sier at dette var en ganske utenkelig tanke for ti år siden, men at det har skjedd mye i Nord-Norge siden den gang.

– Vi eksporterer mer fisk enn noen gang, det er store malmforekomster i både Sverige og Finland som plutselig aktualiserer jernbaneforbindelse og tilgang til havner i de nordligste fylkene, sier han til NRK.

Fylkesnes argumenterer også for jernbane med flere andre industriprosjekter i nord.

– Nå begynner én etter én i landsdelen av gründere og indstriutviklere å se mot jernbanen.

– Kan ikke bli bananrepublikk

Stortingsrepresentanten mener at det er et stort behov for en miljøvennlig og rask transportmåte for å få store mengder gods ut av landsdelen.

– Hvis vi ikke skal ha alt på veiene, er jernbane eneste løsning. Hvis vi ikke skal utvikle vår landsdel til å bli en ren råvareleverandør eller en bananrepublikk, trenger vi rett og slett å bygge en jernbane.

Fylkesnes sier at det er mange nye momenter som penger i den retningen, og derfor ønsker han å få samferdselsministeren på banen for å høre hvordan han vurderer saken.

– Ikke interessert i å utvikle landsdelen videre

Han viser til en stor mulighetsstudie over de siste fem årene, som viser at den nasjonale utviklingen er avhengig av at mulighetene i Nord-Norge utnyttes.

– Men som også regjeringen er klar over, skjer ikke dette av seg selv. Så spørsmålet er om ministeren er villig til å se på nye og annerledes måter å tenke samferdsel i nord på.

Torgeir Knag Fylkesnes er spent på om ministeren er fremoverlent eller om de kun tenker på de store veiprosjektene rundt de store byene i Sør-Norge.

– Dessverre tror jeg det siste alternativet er realiteten. Jeg frykter at de ikke er spesielt interessert i å utvikle Nord-Norge videre.

– Vi må slutte å tro at det er urealistisk

Å bygge en jernbane i nord vil koste enorme summer med en spredt befolkning og en topografi som er slik at linja må gå i områder med lite folk. Fylkesnes mener likevel at det er nødvendig og realistisk hvis godviljen legges til.

– Vi må slutte å tro at det er urealistisk, og rett og slett ta innover oss nye fakta. Det utfordrer jeg også samferdselsministeren til å gjøre.

Stortingsrepresentanten frykter at svaret nok en gang kan bli nei.

– Det er mye som tyder på det, men det mener jeg er en dum beslutning. En voksende mengde mennesker tror på jernbane, og argumentene blir bare klarere og klarere.