– Vi har uholdbare arbeidsforhold

Det sier bussjåførene i Nobina, og nå krever de endring.

Busser

Sjåførene i Nobina klarer ikke å kjøre rutene etter de oppsatte tidene. Nå krever de forandringer.

Foto: Petter Strøm / NRK

– En Nobinasjåfør som kjører i sentrum, rekker ikke å ta seg matpause. Sjåførene må kjøre en hel dag uten å få i seg en brødskive. Det sier en oppbrakt tillitsvalgt, Einar Berg.

Krever endring

Nå vil fagforeningene ha endring. De vil ha nye rutetider, som er i samsvar med den tiden det tar å kjøre de ulike rutene i Tromsø sentrum.

– Slik turtidene er satt opp nå, ligger vi alltid noen minutter etter, og det er veldig frustrerende, sier sjåfør Gunnar Theodorsen.

Driftssjefen er enig

Driftssjef Magnar Nilsen ser problemet. Han sier at på en rolig dag kan 1 av 3 busser være forsinket.

– Det sier seg selv at rutetidene kan ikke være de samme sommer som vinter, og også i rushtidene tar det lengre tid å kjøre en vanlig rute.

Møter motbør

Kurt bones, som leder Troms Fylkestrafikk er ikke uten videre villig til å gjøre slike endringer.

– Jeg ser at det kan være problemer i rushtidene, men det skifter jo fra dag til dag, sier han.

Og vi må også huske på at publikum har krav på faste tider, og ikke ruter som stadig endres.

Problemer over lang tid

I februar 2012 overtok Nobina ansvaret for bussrutene i Tromsø-regionen. Allerede i slutten av måneden var hver femte sjåfør i selskapet sykemeldt.

Nobinas drift i Tromsø har nemlig vært preget av en del utfordringer. Forsinkelser, busser som ikke er egnet for vinterføre, økonomiske tap i millionklassen.

En buss fra selskapet Nobina fikk problemer i Langnesbakken i Tromsø.

I tillegg har selskapet kranglet heftig med Troms fylkestrafikk. En ting er krav om erstatning for problemer forårsaket av bussene som ble kjøpt inn. En annen krangel oppsto da Nobina mente det var uforsvarlig å kjøre deler av en av de mest trafikkerte rutene i Tromsø. Da satte fylkestrafikken inn et konkurrerende selskap på en liten del av den aktuelle ruta.

Nobina har hatt noen oppturer også. De vant en blant annet pris for inkluderende arbeidsliv etter den kronglete starten i 2012 og 2016 ble et rekordår for antall bussreiser.