Hopp til innhold

– Vi har 25 mann som står med hendene i lomma

Fergeproblemene i Vest-Finnmark gjør situasjonen vanskelig for lokale bedrifter.

MF Tustna

Fredag morgen fikk MF Tustna motorproblemer, og dermed er fergesambandet mellom Øksfjord og Hasvik på nytt innstilt. Dagen før veltet to betongbiler om bord.

Foto: Robin Mortensen

Erik Sørgård som er styreleder i Nord Norsk Smolt AS, har ikke regnet på hvor mye bedriften kan tape om det ikke snart blir en løsning på fergeproblemet.

Betongbiler

En betongbil, samt tilhengeren til en annen betongbil har veltet om bord på ferga mellom Hasvik og Øksfjord.

Foto: Simen Rasmussen / Privat

Med korte mellomrom har det vært flere uhell på strekningen Øksfjord-Hasvik.

Femte desember måtte det settes inn nok en ekstraferge på strekningen, etter rekken av uhell og problemer med både hovedferga Åfjord og reserveferga Tustna den siste uken.

– Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mye penger vi taper på at ferga er ute av drift, sier styreleder Sørgård. Men det er dyrt for oss. Forskalingsarbeidet skulle etter planen være ferdig før jul, men vi får ikke betong på grunn av fergetrøbbel. Det betyr at de 25 som jobber med forskaling, ikke kan gjøre jobben sin.

Sørgård sier at det er dramatisk om dette varer over tid, men han har tiltro til at en fornuftig løsning kommer på plass relativt fort.

Bekymret over situasjonen

– Vi jobber med ferskvare, og når det både er kapasitetsproblemer og mange kanselleringer så får vi ikke varene våre ut i tide, forteller bryggeformann hos Norway Seafood, Geir Olav Olsen.

Han synes situasjonen er vanskelig. Norway Seafoods sender av gårde både rundfisk og fileter.

Olsen mener at om situasjonen blir langvarig så er det grunn til bekymring. Varer situasjonen helt fram til februar og torskesesongen så vil de få et betydelig kapasitetsproblem.

– Selv når Åfjord går som normalt er tilbudet for dårlig. Det er for lite med kun tre avganger om dagen. Det ville hjulpet på med en ekstra avgang pr dag. Men da kommer vi inn på bemanning, og det er vel ikke så lett, sukker Olsen.

– Konsekvensen på litt lengre sikt er at vi må redusere på kjøp. For det er slik at om vi ikke får fraktet våre varer ut, så kan vi ikke kjøpe inn mere, forteller Olsen.

Undersøkelsessak

Åfjord på grunn

Ferga Åfjord må på verksted og er trolig ute av drift en god stund etter å ha kjørt på grunn i Øksfjord i forrige søndag.

Foto: Solgunn Hansen

Etter at betongbilene veltet om bord på ferga under overfart mellom Øksfjord og Hasvik tidligere denne måneden, så opprettet politiet sak.

Etterforskningsleder Svein Erling Mikalsen ved Alta lensmannskontor, forteller at det de har opprettet en undersøkelsessak.

De vil etterforske ulykka om bord på MF Tustna, for å finne ut hva som skjedde.

– Vi regner med å innkalle vitner til avhør i løpet av denne uka , forteller Mikalsen.
Det er rutine at politiet oppretter undersøkelsessak når slike ting skjer, sier han, og tilføyer:

– Det er relativt uvanlig at det velter betongbiler om bord på ei ferge. Da må politiet inn for å se om det har skjedd noe uaktsomt. Vi er i startgropen av etterforskningen så om det er tilfelle vil etterforskninga avdekke.

Fergesituasjonen må bedres

Runar Sjåstad

Fylkesordfører Runar Sjåstad.

Foto: Knut Åserud

Fylkesordfører Runar Sjåstad er veldig klar på at fergesituasjonen må endre. Det kan ikke være slik som det er nå.

Sjåstad forteller at de er i dialog med både ordføreren, Fjord1 som drifter strekninga, og de har bedt om en full gjennomgang administrativt.

– Fylkesutvalget skal i morgen tirsdag se på om det er noe som kan gjøres annerledes for å bedre situasjonen, forteller Sjåstad.

Fylkesordføreren sier at mye av det som har skjedd er det ingen som kunne forutsett, men at de i fylkeskommunen ser på hva de kan gjøre bedre både på lang og kort sikt.

– Vi har en kontrakt å forholde oss til. Men vi har også en samfunnskontrakt.

Beklager fergetrøbbel

dykkerulykke

Etterforskningsleder Svein Erling Mikalsen ved Alta lensmannskontor.

Foto: Silvana Elisabeth Granli

Det er selskapet Fjord1 som driver fergesambandet, og regionleder Odd Reidar Ormåsen beklager overfor de reisende og de ulempene driftsproblemene på fergesambandet har medført den siste tiden.

Rederiet Fjord1 får sterkt kritikk både fra befolkningen og ordføreren i Hasvik kommune, etter ulykken om bord på reserveferga Tustna.

Rederiet selv sier at ferga er forsvarlig og oppfyller kravene fra sjøfartsdirektoratet for fergesambandet.

– Ferga er forsvarlig og bruke på sambandet. Det medfører ikke noen sikkerhetsmessig risiko. Vi må forholde oss til den kontrakten vi har med Finnmark fylkeskommune. Da er det Tustna som er reserve ferge på sambandet, sier driftsdirektør i Fjord1, Stian Hårklau.