Hopp til innhold

– Mange vet ikke forskjellen på CV og søknad

Ledigheten blant unge er dobbelt så høy som hos andre arbeidstakere, og tallet bare øker. På NAV Tromsø og UiT har de satt i gang mange tiltak for å prøve å endre denne utviklingen.

Senter for karriere og arbeidsliv

De ansatte ved Senter for karriere og arbeidsliv ved UiT er opptatt av at studentene skal komme seg i riktig jobb.

Foto: Elise Holdal / NRK

– Vi har etablert et ungdomsteam som jobber spesifikt med unge som står uten jobb. Vi prøver å gripe inn tidligere. Når vi ser at de har utfordringer, så setter vi i gang tiltak, sier markedssjef NAV Tromsø, Per Lorentzen til NRK.

Den yngste gruppen i NAV-systemet er personer i aldersgruppen 16–19 år. Her er det mest personer som har valgt å ikke begynne på videregående eller som har droppet ut av skolen. Det neste alderstrinnet er 20–24 år, som er den aldersgruppen hvor arbeidsledigheten øker mest. Her er det som regel mer sammensatte årsaker til at de ikke er i arbeid, ifølge NAV.

– Vi ser at å jobbe tett opp mot denne gruppen fører til at antall personer som står helt ledig oss hos, faktisk har gått ned. Vi ser en tydelig effekt av det, forteller Lorentzen.

De siste årene har ledigheten blant den yngste gruppen i Tromsø vært på 30–50 personer. I 2009 lå det på 50–70. I gruppen 20–24 år ligger ledigheten på rundt 130–200 personer, og det har holdt seg stabilt de siste årene.

– Vi ser svart på hvitt at det har hjulpet å jobbe målrettet med ungdom, sier han til NRK.

– Unge trenger opplæring i arbeidslivet

Ved utgangen av februar var det registrert 2.250 personer i aldersgruppen 19 år og under som står helt uten arbeid i Norge. Det er 44 flere enn på samme tid i fjor. I aldersgruppen 20–24 år er tallet 11.309. Det tilsvarer 702 flere enn året før.

På NAV Tromsø startet de i fjor et kurs som heter «I gang». Her kan NAV søke inn unge som de ser har utfordringer med å komme seg ut i arbeid, for å prøve å få dem på skolebenken eller i en arbeidspraksis som raskt som mulig.

– Min erfaring etter å ha jobbet med dette i 20 år er at unge trenger opplæring i arbeidslivet. Vi ser at de har behov for å øve seg på å lage en god CV, sparringspartnere og på hva man skal si i en intervjusituasjon, sier Lorentzen.

Karrieresenter UiT

– Dette er nøkkelord for å komme seg i riktig jobb, mener de ansatte ved Senter for karriere og arbeidsliv ved UiT.

Foto: Elise Holdal / NRK

En annen institusjon som jobber med samme problematikken, men på en litt annen måte er UiT Norges arktiske universitet. Der ligger Senter for karriere og arbeidsliv, som er nystartet.

– Vi er opprettet som et kontaktpunkt mellom arbeids- og samfunnsliv, fagmiljø og studentene. Mens NAV jobber med å få folk i jobb, prøver vi å få studentene i riktig jobb, forteller Lars Buseth, seniorrådgiver ved Senter for karriere og arbeidsliv.

CV drop-in og intervjukurs

Tilbudet de gir på UiT kan deles i tre områder; kurs og veiledning, skape møteplasser for studentene og arbeidslivet og styrke samarbeidet mellom arbeidslivet og universitetet.

– To ganger i uka har vi CV drop-in. Da kan studentene komme innom for å få tilbakemelding på CV og søknad. Vi har også kjappe karriereprater hvor studentene kan spørre på det de går og lurer på. Det kan være alt fra lønnsspørsmål, når bør jeg ringe arbeidsgiver og hva skal jeg si, sier Ingvild Sørensen, karriereveileder ved Senter for karriere og arbeidsliv.

Disse drop-in timene har begrenset tid på rundt 20 minutter fordi tilbudet er blitt så populært.

– Vi må begrense tiden hvis vi skal få tid til alle. Vi ønsker likevel at flere skal benytte seg av tilbudet, for her kan vi svare på konkrete ting. Mer kompliserte spørsmål tar vi på kursene våre, hvor vi blant annet øver på intervjusituasjoner, sier Ann-Katrine Johnsen, som også er karriereveileder på UiT.

– Stor forskjell fra studieliv til arbeidsliv

På senteret har de opplevd at det er stor variasjon på hvor mye erfaring studentene har.

– Jeg har opplevd at noen spør om hva som er forskjellen på CV og søknad. Noen kommer før de har begynt på CV eller søknad, mens andre er i sluttfasen, forteller Johnsen.

Spesialrådgiver Lars Buseth forklarer at en av de viktigste oppgavene de har, er å få studentene til å reflektere rundt ferdighetene som arbeidslivet ser etter.

– Mens de er i studieløpet er de svært fokusert på fagfeltet de studerer. Vi ønsker å bidra til at studentene på universitetet er mest mulig reflektert på det som går på arbeidsrelaterte ferdigheter. I arbeidslivet er generelle ferdigheter i fokus, i tillegg til det faglige, sier han.

Arbeidsmarked i endring

Hos NAV i Tromsø har de i tillegg til prosjektet «I gang» to skoler i byen som har saksbehandlere fra NAV inne, slik at elevene skal snakke med dem.

– Hovedhensikten er å være på banen tidlig mot de elevene som er potensielle elever som faller fra. Å motivere dem til å fortsette og å fullføre. Vi vet at det funker å være tidlig inn. Det er bedre å være der mens det skjer, enn å gjøre jobben etterpå, sier Per Lorentzen, markedssjef i NAV Tromsø.

Selv om de har sett en positiv effekt av sine prosjekter, merker de at forandringer i arbeidsmarkedet har påvirkning på antall unge uten jobb.

– Problemet, hvis vi skal kalle det for det, er at det blir færre jobber i det norske arbeidsmarkedet der man ikke behøver en utdanning for å få jobb. Hos oss ser vi at det blir flere unge uten jobber, fordi de mangler videregående skole eller utdanning. Fordi nesten alle jobber krever en form for utdanning, sier han.