– Stort potensial for turisme på Senja og i Troms

SENJA (NRK): Turiststrømmen til Senja kan utnyttes mye bedre, mener lederen av Destinasjon Senja. Nå ønsker befolkningen på Fjordgård å tjene penger på det populære fjellet Segla.

Segla

Segla på Senja er en populær topp for turgåere.

Foto: Linda Pedersen / NRK

segla

Camilla Hovelsen venter på godkjenning fra kommunen før hun kan servere Fjordgård-pizza og andre lokale godsaker til Segla-turister.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Bak bygda Fjordgård ruver det spesielle fjellet Segla, som hvert år tiltrekker seg flere tusen mennesker.

Nå har Camilla Hovelsen kjøpt den nedlagte kiosken i bygda, som har stått tom i 12 år.

– I fjor sommer fulgte vi med på hvor mange turister som gikk opp. Det er veldig mange forskjellige nasjonaliteter, og vi syntes litt synd på dem fordi de ikke hadde mulighet til å verken få kjøpt seg mat eller vann før og etter turen, forteller hun.

Det lukter nymalt rundt de 32 spiseplassene i Hovelsens kiosk. På veggen over bordene henger store bilder av fjordene her på yttersida av Senja – og ikke minst – bilder fra fjellet Segla.

Nå venter Hovelsen bare på godkjenning fra kommunen – så åpner dørene.

segla

Den lille bygda Fjordgård har knappe 200 innbyggere, men tar hvert år imot 4000 turister som vil til fjells på Segla.

Foto: Linda Pedersen / NRK

– Det blir i alle fall seglaburger og pizza. Vi tenker å bruke lokale navn, det blir i alle fall en Fjordgård-pizza og en Husøya-pizza, Botnan-pizza og Hopen-pizza.

Nord-Norges Prekestol

Segla er 639 meter høyt, og går for å være Nord-Norges svar på Prekestolen. Fra toppen stuper fjellet beint ned i Mefjorden på andre sida. I fjor tok cirka 4.000 personer seg opp til toppen.

Line Miriam Sandberg

– Vi må tilrettelegge for at turistene skal komme tilbake, sier leder av Destinasjon Senja, Line Miriam Sandberg.

Jeg vil si vi har sovet litt i timen når det gjelder å utnytte turiststrømmen til Senja, sier Line Miriam Sandberg, leder av Destinasjon Senja.

– Fjellene, naturen, dyrelivet og de fantastiske kveldene, nettene og dagene på Senja har vi allerede. Det koster ikke noe. Men alt rundt dette må skapes og tilrettelegges for at turistene skal ønske å komme tilbake – og kanskje ta med seg hele slekta, sier hun.

Flinkere å ta betalt

Christian Chramer, regiondirektør NHO Troms og Svalbard

Direktør i NHO Reiseliv, Christian Chramer, mener aktører i Troms kan bli flinkere til å ta betalt for reiselivsproduktene sine.

Foto: Moment Studio

Christian Chramer, direktør i NHO Troms og Svalbard, mener reiselivsproduktene følger etterspørselen. Han er ikke enig i at Troms er akterutseilt.

– De som satser i reiselivet med sin private kapital, tid og idé skal vite at det skal bære seg over tid. Og det er naturlig at man jobber i takt med den utviklingen man ser i reiselivet for øvrig. Så jeg synes ikke vi er for sene, vi er heller akkurat der vi skal være, sier han.

Chramer mener likevel aktører i Troms kan bli enda flinkere til å ta betalt for reiselivsproduktene sine.

– Det er flott at man ser muligheten til å tjene penger på alle de som etter hvert kommer til øyer som Senja eller andre deler av fylket, sier han.