– Spørsmålet er om det går an å holde på lenge

FlyVikings første flygning er vel overstått, men framtida er usikker, mener ekspert.

FlyViking sin første flyvning

FlyViking lettet fra Tromsø lufthavn i morges. Her står flyet parkert i Hammerfest.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Flyselskapet FlyViking gjennomførte sin første ruteflygning i dag, 27. mars.

Turen gikk fra Tromsø til Hammerfest, og flygesjef Jan Kristensen er godt fornøyd med jomfruturen. Han forteller hvor viktig det er at første flygning går feilfritt.

– Vi er i en tid med innkjøring nå. Folk flest kjøper ikke billetter før de vet at flyet går. Alle er jo litt skeptiske til noe nytt, særlig når det gjelder reise. Om et års tid kan man kanskje si om FlyViking ble en suksess, forklarer Kristensen.

Jan Kristensen

Flygesjef i FlyViking, Jan Kristensen, var spent før dagens flygning.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Må finne sin nisje

– Luftfartsbransjen er kanksje den tøffeste bransjen i verden. Det er gjerne sånn at folk som starter flyselskap ikke gjør det for å tjene penger, men fordi de har lyst til å fly.

Det sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI i Oslo, og fortsetter:

– Det man derimot kan tjene penger på, er å fly til et sted mange vil, men som ingen andre flyr til.

Skeptisk

Espen Andersen

Espen Andersen fra Handelshøyskolen BI i Oslo er skeptisk til FlyVikings framtid.

Andersen legger ikke skjul på sin skepsis angående FlyVikings framtid.

– Man kan si mye fint om Nord-Norge, men det bor ikke veldig mange mennesker i Svolvær og Harstad. Så vidt jeg vet finns det allerede selskap som flyr til de destinasjonene, og jeg tviler på at det er plass for konkurranse der, sier Andersen.

Til tross for all tvil, så finnes det eksempler på små flyselskap som har klart å fylle en nisje i markedet, også her til lands.

– Norwegian er et eksempel på det. De har alltid hatt en lavkostmodell, som har gjort dem i stand til å konkurrere mot dyrere flyselskap. Så dersom de andre selskapene i Nord-Norge har overpriset billetter, er det mulig for en konkurrent å komme inn. Men spørsmålet er om det går an å holde på lenge.

Viktigere å fylle flyene

Flyselskap snakker ofte om fyllingsgrad, som angir hvor stor andel av flyets setter som er blitt booket. Andersen forteller at små selskap som FlyViking er mer avhengige av å ha en høy fyllingsgrad.

– I gjennomsnitt må man nok ha en fyllingsgrad på opp mot 75 prosent for å være bærekraftig, men det kommer helt an på kostnadene til selskapet. Hvis man har fire personer som betaler en formue hver, går jo det selvsagt greit, eksemplifiserer han.