NRK Meny
Normal

– Skremmende få reisende

Svært få reiser med den nye Nordkalott-ruta mellom Tromsø-Luleå og Oulu.

Bjørnar Olsen

Bjørnar Olsen prøver den nye flyruten på Nordkalotten. Han er overrasket over at det kun er tre passasjerer om bord da han reiste.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

– Bare tre passasjerer i et fly med plass til 33, er skremmende få, sier Bjørnar Olsen fra Tromsø.

Fem dager i uka går den nye flyruta på Nordkalotten. Troms fylkeskommune har sponset ruta med 25 millioner kroner de kommende fem åra. Det samme har politikerne i Norrbotten og Oulu kommune gjort.

Prosjektperioden er på fem år, og det er stilt økonomisk sikkerhet fra de tre på inn til 75 millioner svenske kroner.

Belegget på flyet har i gjennomsnitt vært 20 prosent.

– Det er i henhold til prognosene i oppstartsfasen, sier Troms fylkeskommune.

Sparer tid

Fly Nordkalottruten

Det er denne typen fly med 33 seter som brukes på Nordkalott-ruta.

Foto: Lars-Egil Mogård / NRK

Bjørnar Olsen skal til Umeå i Nord-Sverige, via Luleå.

– Jeg var spent på dette. Reisetida med fly via Oslo og Stockholm til Nord-Sverige vil normalt være 6–8 timer. Nå sparer jeg mye tid, sier Olsen.

Men han reagerer på de mange tomme flysetene.

– Dette lover ikke godt når tidligere flyforbindelser på Nordkalotten er blitt lagt ned. Det er synd at folk ikke kjenner sin besøkelsestid, sier Olsen.

Femårig prosjekt

Kanskje er ikke tilbudet godt nok kjent, spør Olsen.

– Jeg brukte tid på å finne rutetider, billetter, og priser. Tilbudet trenger nok tid på å bli innarbeidet, og det er jo heller ikke høysesong nå, sier Bjørnar Olsen.

Flyforbindelsen startet opp i januar.

– Dette er et prosjekt som skal vare over fem år. Det tar tid å få publikum og næringsliv til å legge om sine vaner og oppdage mulighetene som den nye flyruten gir, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Tar tid

 Andreas Lind

Næringssjef Andreas Lind i Norrbotten tror at flyruta vil bli en suksess.

Foto: Lars-Egil Mogård / NRK

I Nord-Sverige har det har vært politisk diskusjon om pengestøtten i en tid med økonomiske nedskjæringer.

– Ruta er i en oppstartsfase. Det tar tid å bygge opp et marked. Salget har vært som forventet, sier næringssjef Andreas Lind i Norrbotten.

Lind sier at flyruta binder sammen de tre store universitetsbyene i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland.

– Kan bli viktig

– Det er allerede et godt samarbeid på ulike felt mellom disse regionene. Nå vil det forsterkes i tida framover.

Blant annet skal det satses på markedsføring.

– Jeg tror at dette kan bli et svært godt og viktig tilbud, til tross at det det har vært gjort forsøk tidligere med flyforbindelser som ikke har lyktes, sier Lind.