– Scenerøyken har gjort stor skade på stemmen min

Overdreven bruk av scenerøyk skaper store problemer for mange skuespillere. En røykfull arbeidsplass har gitt skuespiller Maryon Eilertsen en yrkesskade.

Maryon Eilertsen i Kong Lear på Hålogaland Teater

– Hvis teater vil bruke røyk på scenen, så må de bruke en røyk som ikke skader skuespilleres viktigste virkemiddel, mener Maryon Eilertsen. Her i stykket «Kong Lear».

Foto: Gisle Bjørneby / Hålogaland Teater
Marion Eilertsen

– Det er ikke noe gøy å få ødelagt stemmen, sier skuespiller Maryon Eilertsen.

Foto: Ingun A. Mæhlum / Hålogaland Teater

Bruk av scenerøyk er et effektiv virkemiddel for å skape steming på scenen. Det gir et spesielt lys som kan være både magisk, pent og dramatisk.

Det gir også fantastiske bilder. Mange vil hevde at scenerøyk er et veldig viktig kunstnerisk virkemiddel.

Og bruken har økt mer og mer.

Det setter ikke alle like stor pris på. En av dem er skuespiller Maryon Eilertsen.

Veldig ubehagelig

– Røyken legger seg som en hinne over stemmebåndet. Denne hinnen gjør at stemmen fort sprekker. Det er veldig ubehagelig. Det er også vanskelig å konsentrere seg ordentlig, når dette har skjedd noen ganger og man er redd for gjentagelse, sier hun til NRK.

Maryon Eilertsen er en veteran på Hålogaland Teater i Tromsø.

Nylig var hun med i stykket «Kong Lear» skrevet av William Shakespeare. Der ble det brukt ekstremt mye scenerøyk.

– Da fikk alle skuespillerne problemer med stemmen. Alle hostet og harket hele tiden.

Kong Lear, Hålogaland Teater, 2014.

Mye scenerøyk ble brukt som et viktig virkemiddel under «Kong Lear» på Hålogaland Teater.

Foto: Gisle Bjørneby / Hålogaland Teater

– Ødelegger vårt viktigste virkemiddel

Og etter 40 år på scenen, mener Eilertsen at hennes viktigste virkemiddel har blitt skadet for alltid.

– Min stemme er ikke på plass lenger, dessverre. Det tror jeg skyldes røyken på scenen. Det var hvert fall der det oppsto. Jeg har fått en yrkesskade.

Og det er ikke noe hun tar lett på.

– Vi får store problemer med stemmen av røyken. Stemmen er vårt viktigste organ. Hvis man ikke har kontroll på den, så mister du kontrollen over et av dine aller viktigste virkemidler.

Den type røyk som brukes på de aller fleste teater i hele Norge i dag, er basert på matolje. Men det finnes et alternativ.

– I operaen bruker man bare vannbasert røyk, fordi det er mye bedre for stemmen. Den oljebaserte røyken er mye billigere enn det vannbaserte, sier Eilertsen til NRK.

Kong Lear, Hålogaland Teater, 2014.

Scenerøyk kan skape dramatikk og stemning på scenen. Men mange av skuespillerne slet med luftveiene og stemmen i ettertid.

Foto: Gisle Bjørneby / Hålogaland Teater

– Røyken er ikke helsefarlig

Hun har også klagd inn Hålogaland Teater til Norsk Skuespillerforbund.

– Våre undersøkelser viser at den røyken som brukes på norske scener stort sett er laget av matolje, og ikke er helsefarlig. Men at noen skuespillere likevel opplever dette som meget ubehagelig skal man ta på alvor, sier Hauk Heyerdahl, forbundsleder i Norsk skuespiller forbund.

Han bekrefter at de har mottatt en klage om for mye bruk av scenerøyk.

Vil foreslå andre røyktyper

Hauk Heyerdahl

– Hvis ikke teatrene tar dette på alvor, så er det på høy tid at de gjør det, mener Hauk Heyerdahl.

Foto: Gisle Bjørnebye

– I den forbindelse gjorde vi en del undersøkelser. Da var svaret at røyken er uskadelig. Et scenerom er også et sted som er utsatt for veldig mange andre partikler, sier Heyerdahl.

Han ser alvorlig på at scenerøyk kan skade skuespillernes luftveier og helse.

– Jeg vil ta initiativ til en undersøkelse blant våre medlemmer for å finne ut hvor stort dette problemet er. Så vil vi se om de undersøkelsene som er gjort på denne type røyk er god nok. Selv om røyken kanskje ikke er helsefarlig, men likevel fører til komplikasjoner for skuespillerne, mener vi at det er grunn nok til å se på andre røyktyper.

Da kan det blir aktuelt å begynner å bruke den vannbaserte røyken som blir brukt i operaen i dag.

Mer utsatt for røyk enn tidligere

Teatersjef Nina Wester ved Hålogaland Teater i Tromsø er godt kjent med problemstillingen, og er klar over at mange av skuespillerne reagerte på alt for mye scenerøyk under «Kong Lear».

Nina Wester

Nina Wester, teatersjef ved Hålogaland Teater i Tromsø.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

– Det er et faktum at det brukes mer og mer røyk av scenekunstnere fordi regissørene vil ha det. Og ikke minst brukes det veldig mye under prøver. Jeg tror skuespillere er mer utsatt for røyk over lenger tid nå enn de var før.

Men hun understreker at røyken de bruker på teateret ikke er farlig. Men de skal likevel se nøye på problemet.

Har satt ned et utvalg

– Nå har vi satt ned en utvalg hos oss som skal se på dette. De skal finne ut hvor mye røyk kan man bruke, både under prøver og på forestillinger. Utvalget skal måle hvor mye røyk vi bruker. Det finnes ikke noen tydelige retningslinjer på dette i norske teater, sier Wester til NRK.

Det er den såkalte effektrøyken som kan fremkalle irritasjon på stemmebåndet, mener hun.

– Røyk på scenen er veldig estetisk, men helsa er viktigere.

– Røyken er kommet for å bli

På Det Norske Teater er direktør Astrid Rødsand kritisk til at scenerøyken er skadelig for helsa.

Men det et kinkig område, for enkelte er mer følsomme enn andre.

– Vi prøver å begrense bruken av scenerøyk i den grad det går an, men vi kan ikke slutte å bruke det for det er en viktig del av det kunstneriske resultatet og lysdesignen. Men vi må prøve å bruke røyken med omhu.

All scenerøyk man bruker i dag er også mye mer vennlige for luftveiene enn tidligere.

– Scenerøyken har kommet for å bli. Du får en helt annen romvirkning med røyk i rommet. Det blir et fattigere sceneutrykk uten røyken, mener Rødsand.

I forbindelse med Maryon Eilertsens 40 år på scenen gjorde NRK dette intervjuet:

Skuespiller Maryon Eilertsen i samtale med Hege Iren Hanssen.