De unge bruker oftere medier som Snapchat og Instagram, men det er Facebook partiene bruker mest ressurser på.
Det bekrefter valgkampsekretær for Troms Arbeiderparti, Tor Martin Torbergsen.
– Det vi først og fremst kommer til å benytte er Facebook. Det er der man enklest kan nå ut med lengre budskap, og kan enkelt nå ut til hele fylket, sier Torbergsen.
Også Frp i Tromsø vil konsentrere seg om Facebook.
– Vi mener det er den beste plattformen for å kommunisere på en enkel måte med velgerne våre på, sier valgkampsekretærer for Tromsø Frp, Kristian Eilertsen.
- Les også:
– Unge flykter som følge av inntog av bestemor
Arbeiderpartiet og Frp er ikke alene om å ha Facebook som sin hovedarena på sosiale medier. Det går igjen i alle partier.
De fleste partiene har kontoer på Snapchat, Instagram og Twitter, men de blir ikke like ofte brukt som Facebook.
Det skulle de ha gjort, ifølge professor i medievitenskap, Gunn Enli.
– Sosiale medier er veldig mangfoldig, og særlig Facebook har blitt et medium som brukes av en del eldre og middelaldrende, hvor de unge kanskje i større grad flykter fra medier som følge av inntog av bestemor og tanter.
Hun mener at det kan være en utfordring for partiene å nå ut til unge gjennom Facebook.
– Det vil derfor være smartere for partiene å tenke på Snapchat og Instagram for å nå ut til de yngste. Desto yngre man vil man nå, desto viktigere er det å bruke Snapchat, sier Enli til NRK.
- Les også:
- Les også: