– Naturlig å dele bilder når man reiser alene

Komiker Trine Lise Olsen er ofte alene på ferie, men da med sosiale medier som en nødvendig følgesvenn. Det øker også reiselysten blant dem som følger med fra en skjerm, sier eksperten.

Trine Lise Olsen deler ferieminner på Instagram

Trine Lise Olsen har nylig vært i Italia i to uker. På Instagram-profilen sin har hun delt flere bilder underveis, slik som disse. Her er hun bl.a. på restaurant alene, bader i den blå grotten på Capri og på hotellet.

Foto: Trine Lise Olsen/@trinelisethelap

Det flommer over av feriebilder på sosiale medier nå på sommeren. Trine Lise Olsen er aktiv på Instagram, hvor hun har mer enn 5000 følgere. De siste ukene har hun delt bilder fra ferieturen sin i Italia.

– Jeg tror at for oss som reiser alene blir det litt ekstra nødvendig å dele opplevelsene på sosiale medier. Man kan vise folk hvor man er, få tilbakemelding og tips om ting man bør oppleve. Det blir en slags samtale rundt det og det blir en følgesvenn.

Deler egne tips

Olsen bruker selv sosiale medier både i forkant og underveis når hun er på ferie, for å finne mer ut av reisemålet og for å finne ukjente perler. Opplevelsene sine deler hun så videre.

– Jeg har bare lyst å dele mine egne erfaringer. Noen ganger gir jeg tips, for eksempel at man bør besøke Fontana Trevi i Roma på kveldstid i stedet for om dagen. Det er gøy å gi tips videre, kanskje det inspirerer andre som skal reise dit.

Sosiale medier øker reiselysten

Professor Arne Krokan, NTNU

Professor Arne Krokan ved NTNU sier at sosiale medier påvirker og øker vår reiselyst.

Professor Arne Krokan ved NTNU har sosiale medier som sitt ekspertområde. Han sier at hverdagen vår er blitt stadig mer digitalisert og at sosiale medier øker vår reiselyst.

– Før reiste man på ferie og sendte et postkort hjem. Nå legger man ut opplevelsene sine nærmest dag for dag, som gjør at folk kan følge reisen tett. Det er lett å la seg inspirere av det vi ser på sosiale medier.

Ifølge Krokan har sosiale medier endret på det som sosiologer har vært opptatt av når det gjelder våre sterke og svake sosiale bånd, der sistnevnte nå stadig blir nærmere.

– Sosiale medier gjør at vi kan dele ting om oss selv også med de vi har svake bånd til. Det kan være personer som vi aldri har møtt personlig. Nettverket vårt blir utvidet og vi kan få nye sosiale relasjoner.

Sosiale medier vet at vi blir påvirket

NTNU-professoren sier at sosiologien har vist at vi blir påvirket av våre venner, men også deres venner helt ut til tredje ledd, som vi ikke nødvendigvis selv kjenner. Det er noe som sosiale medier utnytter for å spre innholdet på en best mulig måte.

– Facebook er blant annet opptatt av dette, og holder orden på hva vi deler og hvem som ser det vi deler. De tingene vi klikker oss inn på, det får vi også mer av.