NRK Meny
Normal

– Nå blir verden mer tilgjengelig for nordlendinger, og motsatt

De nye direkterutene fra Tromsø til Skandinavia er noen av de viktigste rutene siden lanseringen Tromsø–Oslo, mener SAS. Allerede nå vurderer selskapet ytterligere utvidelse.

Hong Kong

HONGKONG: SAS starter flyvninger fra Tromsø til København, med forbindelser videre blant annet til Hongkong i Kina.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

STOLT: Knut Morten Johansen bruker store ord om de nye rutene.

Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

Den nye ruten Tromsø–København starter i desember og varer til mars. Men allerede nå vurderer flyselskapet å utvide tilbudet:

– Går den godt, vurderes det å gjøre den til en helårsrute. Det blir spennende å se hvordan utviklingen blir, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

– Mer tilgjengelig

Det var onsdag at SAS annonserte at ruten Tromsø–Stockholm utvides fra to til fem ukentlige avganger. I tillegg til den nye vinterruten til København med to ukentlige avganger.

Dermed slipper ofte nordlendinger å reise via Oslo. Verden blir dermed blir med tilgjengelig, mener SAS:

– Med bare ett stopp vil man kunne koble seg på hele det globale nettverket. SAS flyr på tre verdensdeler. Asia, med Kina og Japan. Og vestover, med Chicago, Los Angeles, New York, Boston og Miami, sier Johansen.

– Viktige etableringer

Selv om det allerede går flere ruter direkte fra Oslo ut i verden, er tilbudet større fra Stockholm og København.

Poul-Henrik Remmer

HOPPENDE GLAD: Poul Henrik Remmer i Scandic ishavshotell har tidligere etterlyst et bedre tilbud fra Tromsø til verden.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

– Her får man kortest mulig vei for de store markedene for blant annet turisme og næringsliv. Vi tror det kanskje er noen av de viktigste ruteetableringene i Nord-Norge siden man fikk flyvninger til Oslo, sier Johansen.

– Men det er vel ikke slik at alle avganger ut i verden samkjører med flyvninger fra Tromsø. Hvor lange stopp må passasjerer regne med?

– Det varierer. Vi snakker om et enormt stort antall ruter, så i noen situasjoner vil det bli litt lengre stopp, mens i andre situasjoner vil det bli en time-halvannen, sier Johansen.

Han er likevel klar på at reisen ofte vil bli både kortere, billigere og langt enklere enn om man i tillegg må reise via Oslo. Selv om man må vente noen timer på flyplassene i Stockholm og København.

Hotellsjef:–Fantastiske nyheter!

I fjor høst etterlyste hotelldirektør Poul Henrik Remmer ved Scandic Ishavshotell et bedre tilbud fra verden til Tromsø, spesielt med tanke på nordlysturisme.

Nå jubler ham over SAS' utvidede tilbud:

– For hele næringen er dette utrolig gledelig. At de ser behovene, og at de tar grep. Det er fantastiske nyheter for oss i bransjen, og fantastiske nyheter for meg som er dansk, sier han.

Han mener at reisen til Tromsø blir mindre komplisert med færre landinger på vei til ishavsbyen, og også for folk som vil fra Tromsø ut i verden. Og han tviler ikke på at folk benytter de nye transittmulighetene:

– Jeg har selv flydd Tromsø–Stockholm, og da var det omtrent 20 som ventet på bagasjen i Stockholm. Resten var i transitt, sier han.