Den planlagte byggingen av en kraftlinje mellom Balsfjord og Hammerfest ble i utgangspunktet beregnet til å koste mellom 3 og 4,5 milliarder kroner.
I fjor kom en ny sum på bordet, et anslag som går fra 5,5 til 7,7 milliarder, altså en økning på inntil 40 prosent.
- Les også:
Naturvernforbundet mener mye natur kunne vært spart ved å ta i bruk sjøkabel, en løsning Statnett hittil har avvist på grunn av en svært høy prislapp.
– De opererer med altfor lave kostnader når de skal selge inn prosjektene første gang, og så ser vi at kraftlinjene blir mye dyrere. Dette er kraftlinjer som gjør stor skade på naturen, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken
- Les også:
Prislappen stiger
Naturvernforbundet viser også til kraftlinja mellom Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, der prislappen i dag ligger på det samme som en sjøkabel ville kostet.
– Nå nærmer den kraftlinjen seg prisen på en sjøkabel som ville hatt mindre konsekvenser for naturen enn luftlinjen. Men en sjøkabel mente Statnett at de ikke kunne bygge, for det var uforsvarlig dyrt. Men nå koster det snart det samme som den uforsvarlig dyre sjøkabelen, sier han.
- Les også:
– Sjøkabel er vesentlig dyrere
Konserndirektør i Statnett, Gunnar Løvås, mener Naturvernforbundet tar feil, og viser til at de mange prosjektene har økt i omfang siden de først ble annonsert.
– Vi har planlagt flere stasjonsanlegg for å styrke forsyningssikkerheten og for å legge til rette for innmating av ny kraftproduksjon. På denne strekningen blir det bygget nye transformatorstasjoner og det er planlagt i Kvanndal, Balsfjord, Bardufoss, Alta, Nordreisa, Skaidi og Hammerfest. Alle disse lå ikke inne i konseptet i starten. Så har vi også hatt kostnadsvekst i markedet når vi kjøper stål, liner og entreprenørtjenester.
En av årsaken ligger også i usikkerheten rundt en eventuell utvidelse av Snøhvit-prosjektet, et vedtak som Statoil og partnerne foreløpig har lagt på is.
– Men har Naturvernforbundet et poeng her?
– Nei, de har ikke et poeng. Sjøkabel er vesentlig dyrere enn luftlinjer. Det har de alltid vært. Og vil alltid være. Det er mer komplisert med sjøkabel, og i den grad kostnadene har økt, så ville også det vært tilfelle med en sjøkabel, sier han.
- Les også: