– Jeg er skeptisk til hva slik storkapital kan gjøre med næringen

Flere ser muligheten til å tjene gode penger i reiselivsbransjen ved å kjøpe opp mindre aktører. Tommy Schanke Hansen på Mefjord brygge frykter storkapitalen vil gjøre livet surt for små familiebedrifter.

Tommy Schanke Hansen

Tommy Schanke Hansen har blandede følelser for at reiselivet i Nord-Norge endrer seg.

Foto: Jørn-Inge Johansen / NRK

– Reiselivet i Nord-Norge er bygd opp av lokale gründere de siste ti årene. Jeg er skeptisk til hva slik storkapital kan gjøre med næringen. Reiseliv er en bærebjelke i mange lokalsamfunn, sier den daglige leder ved turistanlegget på Senja.

Flere bedrifter i reiselivsbransjen blir slått sammen til større selskaper. Sist ut er konsernet Best Arctic AS. Det er et resultat av at fire bedrifter, med en samlet omsetning på 200 millioner kroner, har slått seg sammen.

Bak Best Arctic står blant annet oppkjøpsfondet (private equity) Nord kapitalforvaltning.

Hansen har drevet med fisketurisme siden 2006. Han har blandede følelser for at næringen nå er så suksessfull at oppkjøpsfond begynner å banke på døren.

– Vi har sett flere eksempler på storkapital som kommer inn og kjøper opp. Ofte sitter vanlige folk igjen uten mye, sier han.

Også administrerende direktør i Tromsø Villmarkssenter, Tove Sørensen, har betenkeligheter med store konsern som Best Arctic.

Tove Sørensen

Tove Sørensen i Tromsø Villmarkssenter er redd de små bedriftene mister sitt livsgrunnlag hvis store aktører gjør «storeslem».

Foto: Pål Hansen / NRK

Hun er redd mindre bedrifter, spesielt i distriktene, vil bukke under.

– Vil det være noe levebrød igjen til dem? For mange bygder er reiselivet veldig viktig, og det er synd hvis dette ødelegger for deres levevei, sier hun.

– Vil ta reiselivet til nye høyder

Påtroppende administrerende direktør i Best Arctic, Jon-Erlend Alstad, sier at hvis de lykkes med deres mål og ambisjoner vil det også dryppe ned på skogen av små og mellomstore bedrifter i landsdelen.

– Sammen med Nord Kapitalforvaltning vil vi ta reiselivet i Nord-Norge til nye høyder, sier han.

Jon-Erlend Alstad
Foto: Martin Hall Larsen / NRK

Målet til selskapet er å ta kontroll over hele næringskjeden, fra kundenes googlesøk til transporten tilbake til flyplassen. De søker også utenlandsk kapital, opplyser Alstad.

Under slagordet «The Best of the Arctic» er planene fremover å kjøpe opp flere bedrifter.

– Vi mener at hvis reiselivet i Nord-Norge skal komme seg videre må næringen bli mer profesjonell. Mer penger må også inn for å få videre vekst, sier han.

Små aktører må bli med nisje

NordNorsk Reiseliv AS og Visit Tromsø AS, som er delvis statseide, ønsker det nye storkonsernet velkommen. De sier trenden med oppkjøp har kommet for å bli.

Siw Sandvik

Siw Sandvik i Nordnorsk Reiseliv er positiv til at det er en konsolidering i reiselivet som fører til at det blir færre, men større bedrifter som opererer.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

– At det blir færre, men større selskaper er en naturlig utvikling. Vi synes dette er veldig positivt, sier Head of Communication & Relationship i NordNorsk Reiselivi Nordnorsk Reiseliv AS, Siw Sandvik.

Hun frykter ikke at store konsern vil skvise ut skogen av familieeide små og mellomstore bedrifter som preger reiselivsbransjen.

– Dette vil på ingen måte føre til negative konsekvenser for de små. Det er plass til alle, og jeg tror dette vil gi de mindre aktørene flere muligheter, sier hun.

Også i Visit Tromsø, som representerer rundt 200 bedrifter i og rundt Tromsø, er de positive til at mindre aktører blir slått sammen til konsern som Best Arctic.

Chris Hudson

Administrerende direktør i Visit Tromsø, Chris Hudson, sier mange små bedrifter kanskje må finne nye produkter å selge til turister.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

Administrerende direktør, Chis Hudson, understreker likevel at dette kan bety at de mindre aktørene som blir igjen kanskje må endre forretningsmodell.

– De bør kanskje henvende seg mer til et nisjemarked fremover, sier han.