NRK Meny
Normal

– Ingeniører som skulle kontrollere arbeidet var redd for egen sikkerhet

Statens vegvesen avviste i Nord-Troms tingrett all kritikk fra det spanske entreprenørselskapet OSSA som mistet kontrakten på tunnelbygging i Nord-Troms.

tunnell e6 langslett-sørkjosen

Fra byggestarten og den første sprengningen på tunnelprosjektet.

Foto: Statens Vegvesen

I seks uker har denne saka gått for retten i Tromsø.

OSSA har fremmet et erstatningskrav på 385 millioner kroner. Vegvesenet hadde opprinnelig et motkrav på 92 millioner kroner. Det ble i dag redusert til 85 millioner kroner.

Det var i mars i fjor at den spanske entreprenøren ble sagt opp fra sin kontrakt med Statens vegvesen om å bygge E6 mellom Langslett og Sørkjosen i Nord-Troms. Statens vegvesen var ikke fornøyd med framdriften.

Grunn til å heve kontrakten

Per Gustav Lilleaasen

Vegvesenets advokat Per Gustav Lilleaasen i Nord-Troms tingrett.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

Advokaten til Statens vegvesen, Per Gustav Lilleaasen mente at det var svært gode grunner for å heve kontrakten.

I retten tirsdag sa advokaten til OSSA at vegvesenet i denne saka hadde opptrådte både uprofesjonelt, arrogant og avvisende.

– Dette er tendensiøst, mente Lilleaasen.

Var billigst – kraftig forsinket

Den spanske entreprenøren leverte inn det billigste anbudet på prosjektet på E6. Men arbeidet kom seint i gang.

Framdriften var dårlig. Det oppsto mange språkproblemer. Anlegget sto i fare på å bli forsinket med nesten et år da kontrakten ble hevet.

– Vegvesenet presset på for å få økt framdriften. Men det var åpenbare feil i organiseringa av arbeidet hos entreprenøren. Kompetansen hos deres ansatte var ikke god nok. Utstyret var for dårlig, sa Lilleaasen.

Flere nestenulykker

Han sa at det hadde vært flere nestenulykker og flere brudd på sikkerhetsbestemmelsene.

Det foregikk også ulovlig arbeid på søndager.

– Ingeniører som skulle kontrollere arbeidet var redd for egen sikkerhet, og til ansatte i OSSA. Det var stor frykt for at det kunne skje ulykker. Entreprenøren viste ofte manglende forståelse for sikring av tunneler, mente advokat Per Gustav Lilleaasen.

Måtte reagere

– Vegvesenet kunne ikke som ansvarlig byggherre la dette fortsette. OSSA ville ikke klart å ta inn forsinkelsen. Det var gode grunner for å heve kontrakten, sier advokat Lilleaasen.

Det var vært en sak med omfattende bevisførsel. Og alt som er sagt i retten er blitt tolket til spansk av to tolker fra Bergen og Oslo som har vært i seks uker i retten i Tromsø.

Onsdag blir saken tatt opp til doms.