– Havari i Bøkfjorden kunne blitt større enn Exxon Valdez-katastrofen

En grunnstøting i Bøkfjorden kunne blitt en oljekatastrofe verre enn Exxon Valdez-havariet i Alaska i 1989. Det mener Bellona som har anmeldt selskapet bak oljeomlastninga.

M/T Triathlon

Det er dette skipet, som ifølge den greske internrapporten, holdt på å gå på grunn i Bøkfjorden i Finnmark. Bildet er tatt da det 64445 tonn store skipet var i Honningsvåg. FOTO: ROAR JENSEN

Foto: Roar Jensen

Exxon Valdez gikk på grunn i Alaska i 1989. Det resulterte i et av de mest alvorlige oljeutslippene verden har sett. Det er den ulykka som best kan illustrere det man var minutta fra å oppleve i Bøkfjorden mener Bellona.

Created by InfoDispatcher

– Den gang var det 40.000 tonn råolje. I Bøkfjorden hadde skipet som slet seg i november i fjor 70.000 tonn råolje. Og med de strømforholdene som er i fjorden ville det vært olje overalt på svært kort tid, sier shippingrådgiver Sigurd Enge i Bellona.

Politianmeldt

Bellona leverte mandag inn en politianmeldelse på selskapet Norterminal, som står bak oljeomlastingen i Bøkfjorden. I anmeldelsen tar Bellona til orde for at selskapet bøtelegges og permanent mister tillatelsen til å drive oljeomlasting i fjorden i Sør-Varanger. Dette skjedde før nestenulykken med det greske fartøyet ble kjent.

Selskapet bak omljeomlastingen avdramatiserer hendelsen

Lokal skepsis

Walther Kolpus

Walther Kolpus er skremt over nestenulykken med den greske tankeren.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

Befolkninga i Sør-Varanger er skeptisk når de hører hva som holdt på å skje i Bøkfjorden. Walther Kolpus har brukt fjorden ivrig siden barneårene.

– Jeg ble jo skremt da jeg hørte hva som holdt på å skje. Jeg tror ikke beredskapen er god nok, selv m jeg ser at de øver innimellom, sier han.

Også ordfører Cecilie Hansen er skeptisk.

Cecilie Hansen

Ordfører Cecilie Hansen i Sør-Varanger.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

– Jeg syns det både er uhyggelig og skremmende. Og hendelsen viser at vi er nødt til å ha en skikkelig beredskap for slike ting, sier hun.

Hansen legger til at hun likevel har tiltro til at aktørene følger de krav som myndighetene setter for å drive omlasting av olje, selv om det alltid er viktig å ha i bakhode at et utslipp kan skje.

– Konsekvensene ville i så fall være kjempestore. Området er sårbart med sjeldne arter og fantastisk natur. Derfor er miljøaspektet veldig viktig og myndighetene burde for lenge siden sett til Kirkenes som et brohode mot øst også når det gjelder sikkerhet og beredskap, sier Cecilie Hansen.