– Det ruller svært mange flere utenlandsregistrerte kjøretøy i landet i dag, i forhold til hvis man går noe tilbake i tid, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp i Personskadeforbundet.
Økningen skyldes trolig økt arbeidsinnvandring. Forsikringsoppgjøret er ikke alltid like enkelt, spesielt ikke hvis du er myk trafikant.
Oretorp i Personskadeforbundet forteller om en betydelig vekst i antall saker med ulykker, der utenlandskregistrerte biler er involvert.
- LES OGSÅ: Utenlandske vogntog topper norsk ulykkesstatistikk
- LES OGSÅ: – Svært mange ulovlige utenlandske biler i Norge
Strenge regler
Særlig kan myke trafikanter som skades i trafikken oppleve det som problematisk å få på plass forsikringsoppgjøret.
– Fra et erstatningsmessig perspektiv hadde det vært mye enklere dersom muligheten til å kjøre utenlandske kjøretøy i Norge hadde vært mer begrenset, sier Oretorp.
Ifølge Tollvesenet er det strenge regler for bruk av utenlandskregistrerte biler.
Tolldirektør Atle Joakimsen innrømmer at kontroll av utenlandske biler som kjører ulovlig i Norge ikke har høyest prioritet.
Joakimsen peker på at det er bileiers ansvar å ha alt i orden.
– Basert på tillitt til bileier
– Dersom vi treffer en bileier som har hatt bilen ulovlig over lengre tid i Norge, kan det bli svært dyrt. Det kan også skje at eieren blir anmeldt og at bilen må fortolles, sier Joakimsen.
Kostnadene ved en omregistrering kan beløpe seg på mellom 40.000 og 1 milion kroner avhengig av biltypen. Tolldirektør Atle Joakimsen peker på at det er bileiers ansvar å ha alt på stell.
– Hvis det dukker opp biler med utlendinger i når vi er ute, og vi har mistanke om at eierne har opphold i Norge - så sjekker vi det ut. Men systemet er i stor grad basert på tillit til den som kommer til Norge, sier Joakimsen.
- LES OGSÅ: Hyrer inn billige vogntogsjåfører
- LES OGSÅ: Spar opptil 100.000 på å importere bilen selv