NRK Meny
Normal

– Færre vil kjøpe elbiler dersom de må betale bompenger

Troms og Finnmark Elbilforening mener elbilistene må slippe avgift dersom Tromsø kommune innfører bompenger.

styreleder Troms og Finnmark Elbilforening

Niklas Brannfjell er styreleder i Troms og Finnmark Elbilforening.

Foto: MARIT EILERTSEN / NRK

– Det er under 400 elbiler i Tromsø kommune. En avgift for disse vil utgjøre lite penger i kommunekassen, og vil samtidig ikke stimulere flere folk til å kjøpe elbiler. Det sier Niklas Brannfjell, styreleder i Troms og Finnmark Elbilforening til NRK.

Tirsdag kveld arrangerte NRK og Nordlys politisk debatt på Hålogaland Teater. På agendaen stod spørsmålet om Tromsø skal innføre bompenger. Her sa flere av politikerne som deltok at også elbilister må bidra dersom det blir innført bompenger i Tromsø:

SVs Ingrid Marie Kielland mener at elbilistene skal få særordninger, men likevel betale for bompasseringer. Hun viste til Oslo der elbiler forskjellsbehandles i forhold til bensin og dieselbiler, men at de også må betale for sin plass på veien.

FrPs Britt Hege Alvarstein sa at elbilister må belage seg på å ikke særbehandles.

Høyre mener elbilistene skal fritas for avgift.

Se hele debatten her: Ap: – Overbevist om at det kommer bompenger i Tromsø

Lite miljøvennlig

Niklas Brannfjell

Niklas Brannfjell mener det miljømessige aspektet med elbiler er viktigere enn noen ekstra kroner i kommunekassen i Tromsø.

Foto: MARIT EILERTSEN / NRK

Niklas Brannfjell mener politikerne i Tromsø må ha et større fokus på miljøaspektet, og viser til den forurensede luften byen til stadig opplever.

De største byene i Norge har tidvis problemer med høye konsentrasjoner av svevestøv og NO2. Sammen med spesielle værforhold kan forurensingsnivåene gi helseskade.

– Nasjonalt sett ønsker man at flere skal kjøpe elbil, blant annet for å bedre luftkvaliteten. Da blir det feil valg å innføre bompenger også for dem som kjører miljøvennlig, sier leder av elbilforeningen i de to nordligste fylkene.

Men Oslo skal jo innføre avgift også for elbiler. Hvorfor skal Tromsø forskjellsbehandles?

– Oslo har i årevis nytt godt av ordningen med gratis ferdsel. Det har stimulert mange til å kjøpe elbil. I miljøets tjeneste tror jeg at en bompengeavgift for elbiler i Tromsø vil undergrave hele miljøaspektet. Stimulering for å bruke elbil bør være så sterk som mulig, mener styreleder i Troms og Finnmark Elbilforening.

I flere kommuner i Norge trenger ikke elbilister betale for å passere bommen, eksempelvis i Bodø.