Hopp til innhold

– Det viktigste er å få folk trygt hjem

En ny studie viser at hver tredje skuterkjører kjører i skredutsatt terreng. Nå vil NVE øke skuterkjørernes kunnskap om snøskred.

Birgit Rustad og Per-Olov Wikberg

Birgit Rustad i NVE og Per-Olov Wikberg i Naturvårdsvärket vil øke skuterkjørernes kunnskap om snøskred.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

Stadig flere skuterkjørere kjører utenfor de oppmerkede løypene, viser en ny svensk studie.

Seks av ti skuterkjørere kjører utenfor det oppmerkede løypenettet. Hver tredje kjører i skredutsatt terreng, viser studien som fredag ble lagt frem på den nordiske skredkonferansen i Trondheim.

Undersøkelsen er gjort av det svenske Naturvårdvärket, i samarbeid med det nasjonale skuterrådet i Sverige.

– Den økte trafikken i skredutsatt terreng skyldes at skuterne har blitt større og sterkere. De har lengre belter og større motorer som takler dyp snø og bratt terreng, sier Per-Olov Wikberg i Naturvårdsverket til NRK.

Lavt kunnskapsnivå

Men fortsatt har skuterkjørerne en bit å gå når det gjelder kunnskap og bevissthet rundt kjøring i skredutsatt terreng.

Undersøkelsen viser at de færreste som kjører skuter har med seg sikkerhetsutstyr på tur. Kun 14 prosent er utstyrt med skredsøker. Bare 30 prosent sier de har kunnskap om snøskred.

– Det er en endring på gang, men fortsatt vet svenske skuterkjørere alvorlig lite om snøskred, sier Wikberg.

3000 svenske skuterkjørere deltok i undersøkelsen.

Frykter flere ulykker

Leteaksjon i Tromdalen

Tre skuterkjørere omkom i et snøskred på Senja i 2013. 15 skuterkjørere har mistet livet i skredulykker de siste 10 åra.

Foto: Forsvaret

Det er fortsatt flest skikjørere som dør i skredulykker i Norge, men de siste årene har også skuterkjørerne gjort seg gjeldende på statistikken.

Siden 2005 har 15 skuterkjørere mistet livet i snøskredulykker. Den alvorligste ulykken skjedde på Senja i mars 2013, da tre skuterkjørere ble tatt av skred i Tromdalen.

Wikberg tror Norge må belage seg på flere ulykker de kommende årene. Årsaken er lovendringen Stortinget gjennomførte i fjor, som gir kommunene lov til å opprette nye skuterløyper. Wikberg mener flere skuterløyper vil føre til økt trafikk også utenfor løypene.

– Vi tror trafikken i skredutsatt terreng vil øke også i Norge, fordi det er i det bratte terrenget skuterkjørerne finner utfordringene. Slik er det både i Norge og Sverige.

– Mer utfordrende for dem som kjører skuter

Skredkonferansen 2015

Den nordiske skredkonferansen arrangeres i år i Trondheim. Nærmere 300 fagfolk og toppturentusiaster deltar på den sjuende konferansen i rekka.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

Også norske skredeksperter er bekymret over hvor lite skuterkjørerne vet om snøskred. Som i Sverige er de færreste som kjører skuter her til lands utstyrt med skredsøker og søkestang når de legger ut på tur.

Nå lager NVE informasjonsmateriell og kurs spesielt rettet mot skutermiljøet. Målet er at så mange skuterkjørere som mulig har med seg sikkerhetsutstyr og begynner å lese skredvarslene.

– Det er mer utfordrende for en skuterkjører å bevege seg i skredutsatt terreng enn for en skikjører. De kjenner ikke vinden og hører ikke drønnene i snøen. Men; vi ønsker ikke å dømme de som kjører i farlig terreng. Det viktigste er å få folk trygt hjem, sier Birgit Rustad i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Hun får støtte fra Per-Olov Wikberg:

– Vi må få til en holdningsendring slik at også skuterkjørerne gjør sikre veivalg i vinterfjellet, sier han.