Hopp til innhold

– Det kan helt klart komme til å skje ulykker

Regelverket for droner er godt, men kunnskapsnivået om regelverket er det verre med. Det mener både dronepilot og prosjektleder ved droneutdanningen ved UiT.

Drone

DRONE PÅ VILLE VEIER: Illustrasjonsfoto. Tirsdag var en drone på ville veier i Harstad.

Foto: Henrik Bøe / NRK

– Regelverket er i utgangspunktet godt nok. Det er strengt nok, etter min mening. Men kravene til å kjenne til regelverket er kanskje ikke godt nok opplyst, sier dronepilot Knut Berg Jenssen.

Tirsdag kom en drone svært nært et helikopter som lettet i Harstad. En av pilotene om bord i helikopteret anslo en avstand på ned til 10 meter, og uttalte i etterkant at han er usikker på om droneoperatører forstår konesekvensene av det de driver med.

Frykter ulykker

Det er faktisk lov å operere en drone inntil 150 meter fra en helikopterbase, slik NRK omtalte onsdag. Men Knut Berg Jenssen, som flyr både privat og som eiendomsfotograf, frykter først og fremst at manglende kunnskaper – heller enn liberalt regelverk – kan føre til ulykker.

Og han frykter ulykker:

– Det er helt klart mulig at det skjer ulykker. Spesielt mot helikoptre som ofte lander der det ikke er flyplasser, sier Jenssen.

Ën drone er et fly uten pilot – eller, mer presist, et ubemannet flyvende fartøy. Og antallet droner og folk som styrer dem har med årene eksplodert. Det både enkelt og billig å kunne ta i bruk de minste dronene, noen så små at de kan plasseres på innersiden av en jakkelomme.

– Bryr seg ikke

Håvard Mjøen er prosjektleder droneteknologiutdanningen ved UiT–Norges arktiske universitet, og er enig med Jenssen i at kunnskapene blant enkelte droneoperatører ikke er gode nok:

– Det handler om å vite hva man holder på med, sier han.

– Er dagens regelverk godt nok for å ivareta sikkerhet?

– Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tror at hvis alle hadde fulgt regelverket, så er det bra nok. Det er det korte svaret. Det er dessverre slik at det ikke er alle som bryr seg om regelverket, og kjenner det godt nok, til at de vet hva de gjør. Og vet at de er på riktig side av regelverket, sier Mjøen.

– Det blir nok et strengere regelverk etter hvert, sier han.

Knut Berg Jenssen tror det må flere hendelser til, slik som i Harstad:

– Man må vel rett og slett ha flere nestenulykker. Slik at folk blir bevisst på hva som er lov og ikke lov. Jeg tror folk flest tror det er greit å bare fly, og det er det jo absolutt ikke, sier han.

– Det medfører stor risiko å ta en drone i lufta.