Alle de fire partiene, SV, Venstre, Senterpartiet og KrF, hadde sine fylkesårsmøter i helga. Og alle bestemte seg for å jobbe for å få på plass en utredning om Nord-Norgebanen.
Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke nevneverdig positiv til en jernbane nordover fra Bodø eller Narvik. Heller ikke hans partifelle, og tromsøværing, Øyvind Korsberg, i energi- og miljøkomiteen mener Nord-Norgebanen er en lur løsning.
Mandag møttes Korsberg og SVs stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes til debatt om temaet i Ettermiddagssendingen i NRK Troms.
Her er deres viktigste argumenter for og imot Nord-Norgebanen:
CO2-fri transport
-
- Korsberg mener derimot at teknologien er i såpass utvikling innenfor transportsektoren, at vi i fremtiden vil ha mange CO2-frie alternativer innfor transport i luft, i vann og på land i fremtiden. Derfor er det ingen behov for å bruke masse penger på jernbane. Disse pengene burde heller brukes på å utvikle miljøvennlig teknologi innenfor transport, og ikke minst på å restaurere dagens veinett.
Sikkerhet på veiene og transport
- Fylkesnes mener det må være mulighet til å kunne være med på utviklingen av CO2-frie alternativer når det gjelder bil, båt og fly, samtidig som man ser på mulighetene for jernbane, særlig med hensyn til transport av varer. Ifølge Fylkesnes vil Nord-Norge eksportere en million tonn fisk i fremtiden. Dersom all denne fisken skal fraktes langs veinettet, vil det bli en belastning på veiene, og en økt risiko. I tillegg mener Fylkesnes at jernbane vil åpne opp for nye muligheter når det kommer til utvikling og etablering av industri, og utnyttelse av havets ressurser.
- Øyvind Korsberg lener seg på argumentet for at teknologiutviklingen vil gi oss nye muligheter når det kommer til CO2-fri transport via vei, luft og vann. Han mener det er avgjørende for næringslivet i Nord-Norge å ha muligheter til å velge hvordan man skal transportere sine varer, og at vi ikke bør låse oss fast i på jernbanesporet.
Når kan dette bli realisert?
- Torgeir Knag Fylkesnes har ikke en estimert pris på en forlengelse av jernbanen fra Bodø eller Narvik. Men han håper å få finansiering til en utredning i løpet av en måned, slik at en rapport kan ligge klar ved utgangen av året. Da er det nemlig mulig å få Nord-Norgebanen inn på Nasjonal transportplan til neste år. Dersom Fylkesnes får dette til, mener han vi kan ja en Nord-Norgebane klar om 20 år.
- Øyvind Korsberg mener vi om 20 år vil ha en transportsektor som for det meste er CO2-fri. Han synes heller ikke en utredning er en god idé, for det gjør man som regel når man har i tankene å gjennomføre noe. I tillegg mener han at en utredning vil ta penger fra andre samferdselsprosjekter i Nord-Norge.