– Den neste ulykken kan bli fatal

Tillitsvalgt Lars Gundersen i busselskapet Nobina frykter for sikkerheten etter busstrøbbelet i Tromsø. – Ikke fornuftig å kjøpe så mange hybridbusser, innrømmer busselskapet.

lars gundersen

Tillitsvalgt Lars Gundersen i Nobina frykter for sikkerheten etter bussproblemene.

Foto: Trygve Andreassen / NRK

– Dette er politikere som tenker idealisme før de tenker hva som er fornuftig i en vinterby som Tromsø, mener Lars Gundersen.

Han er tillitsvalgt for flere av sjåførene som kjører for Nobina i Tromsø. De siste dagene har bussene hatt store problemer på glatte og snødekte veier.

– Neste ulykke kan være den fatale

Gundersen ser tilbake på flere bussuhell der skadene fort kunne blitt større.

– Nå venter vi bare på at statistikken skal slå imot oss, og neste ulykke kan være den fatale, sier han og legger til:

– Det er veldig skremmende å tenke på.

Gundersen er svært kritisk til det han betegner som et farlig forsøksprosjekt fra Troms fylkeskommune.

– Når de satt kravet om at de ville ha hybridbusser, var dette uprøvde produkter. Det er det fortsatt, for det finnes bare 400 slike busser i hele verden. Et sånt eksperiment i vinterbyen Tromsø er rett og slett vettløst, mener han.

(Artikkelen fortsetter under)

nobinautfor

Flere bybusser har slitt i Tromsø de siste dagene, senest onsdag morgen.

Foto: Eskil Mehren / NRK

– De er jo godkjente

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Terje Olsen (H) er urolig over de mange uhellene med hybridbussene i Tromsø de siste dagene.

Terje Olsen

Fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen, minner om at det er Nobina som eier bussene og har ansvaret for sikkerheten.

Foto: Ørjan Hansen

Han avviser imidlertid at det ble hentet uprøvde busser da de ble kjøpt inn.

– De er jo godkjente, og vi har ikke fått noen henvendelse fra Nobina om at bussene ikke duger, sier han.

– Kjøpet var ikke det mest fornuftige

Markedssjef Magnar Nilsen i Nobina Tromsø innrømmer at det har vært litt for mange uhell med deres busser den siste tiden.

– Vi setter nå enda mer fokus på tiltak slik at vi skal slippe å få disse hendelsene, sier han.

Han ser at de nye hybridbussene har problemer på snøføret i Tromsø, og innser at det kanskje ikke var et godt kjøp.

– Det å kjøpe så mange hybridbusser som vi gjorde, var kanskje ikke det mest fornuftige slik vi vurderer det etter ett års drift.

– Burde de vært testet før de ble satt inn?

– Ja. Vi burde hatt en større gjennomgang av bussene.

(Artikkelen fortsetter under)

nobina tromsø, markedssjef magnar nilsen

Markedssjef Magnar Nilsen innrømmer at bussene var et dårlig kjøp.

Foto: Trygve Andreassen / NRK

Etterlyser en virkelighetssjekk

Lars Gundersen er ikke enig i at Nobina skal ta på seg skylda for problemene. Han er derimot klar på hva politikerne må gjøre med situasjonen.

– De må ta en virkelighetssjekk og innrømme at dette var feil. Bussene er farlige, og de må vekk, sier han og legger til;

– Det er ikke Nobina sin skyld at vi er der vi er nå.

– Nobina eier jo bussene

Nå har fylkesråd Terje Olsen bedt om en rapport fra Troms fylkestrafikk.

– Jeg hører at Nobina erkjenner at det er problemer med bussene, og nå vil vi ha en dialog med dem for å rette opp i problemene, sier Olsen.

– Må dere politikere ta noe av skylda for bussproblemene i vinter?

– Det er jo Nobina som eier bussene, og på den måten har ansvaret for at de er skodd og anvendelige. I anbudet forutsatte vi at vi fikk busser som fungerer og er godkjent, sier han.

Påla sjåførene å kjøre med kjetting

Etter gjentatte uhell med de etter hvert mye omtalte hybridbussene, påla Nobina sjåførene sine å kjøre med kjetting.

– Det er et riktig steg å ta, men da kan man jo spørre seg hvor det miljømessige er i det. Bussene bruker jo langt mer diesel når de kjører med kjetting, så miljømessig er dette en fiasko, mener Lars Gundersen.

– Framkommelighet må gå foran miljøet når forholdene er som de er, svarer Terje Olsen.