Normal

– Alt som kan gå galt i et fly kommer til å gå galt her

Å fly i polare strøk krever mer av piloter enn det gjør å fly ellers i verden. En ny flysimulator ved Universitetet i Tromsø skal bidra til å utdanne flere piloter med kompetanse på nettopp dette.

Å fly i polare strøk krever mer av piloter enn det gjør å fly ellers i verden. En ny flysimulator ved Universitetet i Tromsø skal bidra til å utdanne flere piloter med kompetanse på nettopp dette.

Foto: Eskil Mehren/NRK.

I et strålende vær var endelig flysimulatoren klar for «take off».

– Nå tror jeg at vi tar oss en tur ut av Tromsø og tar en liten sving rundt øya for å vise dere den fantastiske naturen. I dag har vi godt vær og sommer, sier Vegard Nergård som er forskningsleder.

Men blå himmel og godt flyvær som i dag blir det ikke mye av fremover. For flysimulatoren skal gi fremtidens piloter hardtrening i å fly i krevende arktiske strøk.

– Det kommer til å bli verre. Dette er kanskje en av få ganger denne simulatoren kommer til å bli kjørt i godt vær. Alt som kan gå galt i et fly kommer til å gå galt i denne simulatoren, forteller Nergård til NRK.

Selv om det også finnes godværsdager i Nord-Norge er Nergård mest ute etter å se på forholdene som er marginal og situasjoner der presset på pilotene er høyt.

– Det er de settingene vi vil sette pilotene oftest i. Det er de type dataene vi ønsker, derfor blir det mye dårlig vær her.

Forskningsleder Vegard Nergård

Forskningsleder Vegard Nergård vil finne ut hvordan mørketiden og den lyse sommeren i nord påvirker piloter.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Vil finne ut hvordan mørketiden påvirker piloter

Flysimulatoren eies av UiT–Norges arktiske universitet, og her skal det også drives forskning.

Målet er å finne ut hvilken betydning det nordnorske været har, og ikke minst hvordan lysforhold påvirker piloter.

– I nordområdene er det topografiske, geografiske og klimatiske værforhold som kompliserer det hele. Vi har lyst å finne ut hvordan mørketiden påvirker pilotprestasjonene. Vi er også interessert i å finne ut i hvilken grad det påvirker prestasjonsevnen at det er lyst hele tiden deler av året, sier forskningsleder Vegard Nergård.

Han kaller simulatoren for laboratoriet sitt, og forteller at de har mange prosjekter på gang. Noen starter allerede neste uke.

– Alt skal være reelt

Treningen i flysimulatoren skal være så reell som mulig, derfor er enkelte deler av simulatoren fra en ordentlig flymaskin.

– Det er en logikk som følger i all luftfart, at alt skal være reelt. Hvis treningen skal ha en effekt, må den være en del av hverdagen den skal trenes i.

Med simulatoren skal de se på både kort- og langtidseffektene av å være i et operativt miljø som er ganske krevende.

– Vi skal prøve å se om vi kan identifisere de utfordringene som må tas hensyn til både av selskapene og luftfartsmyndighetene, sier Vegard Nergård.

Hammerfest lufthavn

Det kan være utfordrende værforhold i Nord-Norge. Her fra Hammerfest lufthavn.

Foto: Allan Klo